Satser på understell

En intens posisjonering pågår i bilbransjen: Underleverandørene får stadig større ansvar for totalkomponenter som fremre og bakre hjuloppheng, samlet innredning og komplett styringssystem for motor og girkasser.

Raufoss ASA har laget diverse bildeler i mange år og slo tidlig gjennom med komplette styresystem – såkalt styrekolonne – til Volvo. Årsaken var at Raufoss var dyktige på å utvikle og «kna» metaller til krevende former (granathylser).

Fabrikken solgte 1. november konsernets styrekolonnevirksomhet til selskapet Steertec Raufoss AS. Selskapet er nylig etablert selskap og eies av Günter H. Elbe, administrerende direktør av og deleier i Willi Elbe Gelenkwellen GmbH & Co. Salget er ifølge konserndirektør Leif Bronken, et ledd i Raufoss' arbeid med å fokusere utvikling og produksjon av komponenter til hjuloppheng for personbiler skarpere.

Fokus på hjuloppheng

Raufoss investerer for tiden i en ny fabrikk for hjulopphengskomponenter på Raufoss, og planlegger en mulig ny fabrikk i Nord-Amerika. Direktør Bronken ser absolutte muligheter for å utvikle en god konkurranseposisjon i dette teknologiområdet, sterkt preget som det er av kraftig økt etterspørsel etter innovative lavvektsløsninger. – Steertec Raufoss AS vil dessuten, som del av ELBE-Gruppen, ha bedre forutsetninger til å videreutvikle forretningsområdet styrekolonner, og å møte konkurransen og de krav til systemutvikling som

dette markedet stiller, fortsetter Bronken. – Med nødvendig full fokusering på avanserte hjuloppheng ville ikke vi her i Raufoss ASA ha klart parallellt å videreutvikle styrekolonneteknologien. Det er nok å tenke på at bilers styring om svært få år sannsynligvis vil ha fullt elektrisk servo på rattstammen, en teknikk vi ikke er forberedt på å satse millioner på å beherske.

Langvarig samarbeid

Steertec Raufoss AS blir en del av det tyske selskapet, som har en årlig omsetning tilsvarende 400 millioner NOK, og 350 ansatte fordelt på tre fabrikker i Tyskland. Gruppen har styrekolonner som sitt kjerneområde, og leverer i dag til kunder som BMW, Porsche, og Daimler Chrysler.

Raufoss har samarbeidet med Elbegruppen i en årrekke, og har ifølge Bronken blant annet levert spesialutviklede lettvekts styrekolonner komponenter til selskapet.

– Det lokale teknologimiljøet og -kompetansen var avgjørende for etableringen i Industriparken på Raufoss, sier Günther Elbe. – Elbegruppens mål er å bli en betydelig, innovativ og kosteffektiv leverandør av styrekomponenter til bilprodusentene. Den unike lettvektskompetansen på Raufoss er svært viktig for oss i den sammenheng.

Omfattende kompetanseutvikling

Raufoss Engineering og Service AS har tegnet en tiårsavtale med Steertec om leie av ca 6.000 m2 industri- og kontorlokaler i Raufoss Industripark. Selskapet sysselsetter for tiden 120 personer på Raufoss.

– Det er spennende å få inn en privat eiet bedrift i Industriparken, sier Bronken. – Det stiller store krav til en effektiv drift av parken og dens tjenester. Videre kan man merke seg at et tyskeid bildelselskap finner veien til Raufoss. Fra før av finnes innovative bildelmiljøer i selskapene Hydro Automotive Structures, SAPA Autoplastics og i Raufoss ASA. Dette gir avansert kunnskap om fremtidsrettet metallforming på messing- og aluminiumssiden, og på plast og plastkompositter. Miljøet er utviklet i løpet av de siste 20-25 årene. Denne spesialkompetansen gir ifølge Bronken Raufossmiljøet ytterst viktige fortrinn i en bransje preget at svært sterk konkurranse.

Mer enn 2000 mennesker arbeider nå med bildeler i Raufoss Industripark. Totalt sysselsetter bedriftene over 3000 mennesker. De øvrige aktivitetene dreier seg om forsvarsproduksjon i regi av Nammo AS, aluminiumsprofiler i Hydro Aluminiumsprofiler A/S og høyteknologiske kompositt propanbeholdere i Raufoss Composites AS, som er et samarbeidsselskap mellom Raufoss ASA og Statoil.