Satser på silisium: – Vi tror det nye materialet vårt klarer de kravene bilindustrien stiller

Det er ikke bare anodegrafitt norske produsenter vil lage. Cenate tror silisium vil bli framtidens anodemateriale. Det kan redusere bilbatterienes vekt og størrelse kraftig.

Satser på silisium: – Vi tror det nye materialet vårt klarer de kravene bilindustrien stiller
I dag brukes fabrikken utenfor Askim til forskning og utvikling og til pilotproduksjon. Den blir nå utvidet til fullskalaproduksjon. Foto: Cenate

Silisium har lenge vært en slags hellig gral for dem som produserer litiumionebatterier. Grunnstoffet kan holde på langt flere litiumioner enn karbonet i grafitten. I en elbil betyr det at rundt 60 kilo grafitt potensielt kan erstattes med 12 kilo silisium. Det er selvfølgelig ønskelig med en reduksjon i vekten, men elbilprodusentene ønsker også velkommen en reduksjon av batterivolumet. Dessuten skal en slik erstatning redusere energiforbruket som går med til å fremstille grafitten i dag, med rundt 80 prosent.