INDUSTRI

Satser på silisium: – Vi tror det nye materialet vårt klarer de kravene bilindustrien stiller

Det er ikke bare anodegrafitt norske produsenter vil lage. Cenate tror silisium vil bli framtidens anodemateriale. Det kan redusere bilbatterienes vekt og størrelse kraftig.

I dag brukes fabrikken utenfor Askim til forskning og utvikling og til pilotproduksjon. Den blir nå utvidet til fullskalaproduksjon.
I dag brukes fabrikken utenfor Askim til forskning og utvikling og til pilotproduksjon. Den blir nå utvidet til fullskalaproduksjon. Foto: Cenate
5. sep. 2022 - 15:00

Silisium har lenge vært en slags hellig gral for dem som produserer litiumionebatterier. Grunnstoffet kan holde på langt flere litiumioner enn karbonet i grafitten. I en elbil betyr det at rundt 60 kilo grafitt potensielt kan erstattes med 12 kilo silisium. Det er selvfølgelig ønskelig med en reduksjon i vekten, men elbilprodusentene ønsker også velkommen en reduksjon av batterivolumet. Dessuten skal en slik erstatning redusere energiforbruket som går med til å fremstille grafitten i dag, med rundt 80 prosent.

Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.