Mens Norwegian i større grad ser på global vekst, planlegger SAS å utnytte hjemmemarkedet i Skandinavia.
Konserndirektør Eivind Roald i SAS Norge opplyser at selskapet skal hente inn flere nye fly, åpne en rekke nye ruter og skal foreta massiv utbygging som skal forbedre servicen for de reisende.
Dessuten skal bonusordningen brukes mer offensivt i det som Aftenposten kaller slaget om veksten i Skandinavia.
Les også: Flyselskapene vil gjøre håndbagasjen din 40 prosent mindre
Bedre mat
Servicetilbud på bakken, med lounger for både utenlands- og innenlandsreisende, skal oppgraderes, og maten på flyene skal bli bedre for dem som betaler ekstra for billettene.
Trolig blir de første nye langrutene fra Skandinavia presentert i neste uke. Men det er uklart om rutene skal gå fra Oslo, Stockholm eller København.
– Det kan vi ikke si noe om ennå. Det pågår forhandlinger med de tre flyplassene om betingelsene. Å åpne en ny rute er en kjempeinvestering. Her må vi utelukkende tenke kommersielt og sørge for at vi ikke bommer, sier Roald.
Les også: Her er de mest drivstoffgjerrige bilene
Norwegian lover kamp
– Det er ikke riktig hvis det skapes et bilde av at Norwegian ikke satser i Skandinavia. Det gjør vi så absolutt. Vi satser også betydelig utenfor, og det er vi helt nødt til, fordi passasjergrunnlaget der er større. Vi kommer med nye ruter til og fra Skandinavia, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.
Les også: Merker store passasjerer med sjakkmønster - for å unngå at de blir en propp i nødutgangen