Klimaavgifter

SAS mener lokale klimaavgifter kan føre til høyere utslipp

– Lokale særavgifter kan virke kontraproduktivt i en miljøsammenheng.

Forskjellen i drivstoffprisen mellom Oslo lufthavn og hovedflyplassene i Sverige og Danmark er på 10 prosent.
Forskjellen i drivstoffprisen mellom Oslo lufthavn og hovedflyplassene i Sverige og Danmark er på 10 prosent. (Foto: SAS)

– Lokale særavgifter kan virke kontraproduktivt i en miljøsammenheng.

Flyselskaper fyller flyene med mer drivstoff enn nødvendig for å unngå å måtte kjøpe dyrere flydrivstoff i land med lokale særavgifter, mener SAS.

Hensikten med fenomenet som kalles «fuel tankering», er å redusere mengden drivstoff å fylle på destinasjonsflyplassen og unngå dyre lokale avgifter, skriver Nettavisen.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier til avisen at praksisen er en direkte konsekvens av ulike pris- og avgiftsnivå, som følge av lokale klimaavgifter på flydrivstoff. Mye drivstoff fører til høyere vekt, og med det større utslipp, mener han.

– Kan virke kontraproduktivt

– Lokale særavgifter kan virke kontraproduktivt i en miljøsammenheng når man aller helst skulle bruke det til miljøfremmende tiltak i luftfartens verdikjede, og investeringer i nye fly og miljøvennlig biodrivstoff, sier Johansen. Han avviser at SAS driver med denne praksisen.

Overfor Nettavisen vil ikke flyselskapet Norwegian svare ja eller nei på om selskapet driver med fuel tankering, men de bekrefter at vær, avstand og omkostninger er blant faktorene som avgjør hvor flyselskapet fyller drivstoff.

Ifølge Eurocontrol fører praksisen i flybransjen til et årlig klimautslipp tilsvarende utslippet til en europeisk by med 100.000 innbyggere.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå