SAS og SAS-opererte selskaper har i dag 120 fly registrert i Norges Luftfartøyregister.
Sparer penger
Mange av disse vil bli omregistrert til å bli svenske, mener Dagsavisen å vite.
Det skal spare kostnader ved at administrative stillinger i Norge blir overflødige.
– Det er ikke unaturlig at et selskap velger å flagge hjem fly i forbindelse med en større omorganisering, sier luftfartsdirektør Heine Richardsen til avisens nettside.
Han forteller at de ikke har fått entydige signaler om utflagging enda.
– Merker ingenting
En stor del av SAS' fly er registrert i Norge, ettersom vi har gunstigere regler for fartøyregistrering enn våre naboland.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge sier at omregistrering kan bli en del av den såkalte strømlinjeformingen av selskapet.
– Dette kan bety at bakkeorganisasjonen blir en del av selskapet. Også andre selskap kan komme til å trekkes inn. Det kan være at norske fly også blir registrert i Sverige, men for norske passasjerer og ansatte har dette ingenting å si. Det er bare en legal struktur som endres, sier Johansen.
En utflagging kan gi Luftfartstilsynet tapte inntekter på opptil 20 millioner kroner.
Les også: