BRUKER BAE 146: SAS friskmelder ikke denne flytypen, en BAe 146 som de fortsatt har tre av på strekningen Sola-Kastrup - operert av Atlantic Airways. Denne, en BAe 146-200 med registreringsnummer OY-RCB, ble fotografert på Sola Lufthavn i mars i år. (Bilde: SAS)

SAS frykter klimaregning

I et brev konsernsjef Mats Jansson i SAS har sendt de aktuelle statsrådene i Norge, Sverige og Danmark, beskriver han direktivet som «et kaotisk og kostbart eksperiment som flyindustrien ikke har råd til i dagens situasjon».

– Jeg er dypt bekymret, skriver SAS-sjefen.

Global løsning

Direktivet handler om å inkludere luftfart i EUs generelle direktiv for auksjon med utslippskvoter. I juni ble kvoteprisen satt til 15 prosent, men nå er det snakk om å gradvis øke til 100 prosent. Det er dette SAS-sjefen nå tar til motmæle mot, skriver ANB.

Jønsson konkluderer med at spørsmålet må løses globalt, ikke gjennom ensidige EU-krav.

Stortinget

Stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) tar saken opp i Stortingets spørretime onsdag.

– En slik ekstrakostnad vil være et nakkeskudd mot en hardt presset flyindustri, sier Sortevik.

Hver tur-retur-reise vil ifølge ANB bli 130 kroner dyrere dersom passasjerene må betale de ekstra klimatiltakene EU planlegger å pålegge flyselskapene. (©NTB)