Dette er E 16 like nord for Kjørbotunnelen. I framtida blir det en lokalveg. Den nye E 16 skal gå i en tunnel lengre vest, som Aas-Jakobsen skal prosjektere. (Bilde: Anders Haakonsen)

Sandvika-Wøyen til Aas-Jakobsen

Oppdraget fenget ikke de rådgivende ingeniørene. Bortsett fra Aas-Jakobsen var det bare Reinertsen som ga anbud.

Strekningen som skal prosjekteres er 3,5 km lang, hvorav to km går i tunnel. En prosjekteringskostnad på mer enn 20 millioner kroner pr. km er svært uvanlig, men dette blir en krevende oppgave.

Strekningen får fire felt. I sør skal den nye tunnelen ta av fra Kjørbotunnelen, som inngår i nåværende E 16. Traséen videre nordover går gjennom et område med store forkastninger. Her er det flere svakhetssoner i fjellet. Tunnelen passerer under både Sandvikselva og en tunnel for vann- og avløpsledninger. Deler av traséen har liten overdekning, og det er ikke langt til bebyggelsen noe sted. 600 meter av tunnelen skal støpes i åpen grøft.

Nord for tunnelen går E 16 i dagen halvannen kilometer. På den strekningen blir det to store kryss. Oppdraget omfatter også lokalveger, gang/sykkelveger og tiltak mot støy.

Aas-Jakobsen skal lage konkurransegrunnlag og arbeidstegninger og følge opp prosjektet i byggetiden.

E 16 mellom Sandvika og Wøyen er betydelig overbelastet. Årsdøgntrafikken ligger over 35 000 på over halvparten av strekningen, men her er det bare to felt. Bare på en kort strekning lengst i sør er det fire felt. Anleggstart er planlagt høsten 2013.