Asfalt

Sammen håper de å forlenge asfaltens levetid ved å tilsette polymerfiber

Statens vegvesen, Trøndelag fylkeskommune, SINTEF og Veidekke Industri har gått sammen om tre prøvestrekninger for bedre asfaltkvalitet.

Joralf Aurstad (Statens vegvesen) Bjørn Ove Lerfald og Eirik Ohma Solberg (Veidekke) Lars Ness og Anne-Grethe Jenssen (Trøndelag fylkeskommune) og Hrefna Run Vignisdottir (SINTEF).
Joralf Aurstad (Statens vegvesen) Bjørn Ove Lerfald og Eirik Ohma Solberg (Veidekke) Lars Ness og Anne-Grethe Jenssen (Trøndelag fylkeskommune) og Hrefna Run Vignisdottir (SINTEF). Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
22. juni 2020 - 11:55

Den fiberarmerte asfaltblandingen har tidligere blitt testet i laboratorium med positive resultater, og nå skal den testes ute på veien.

Ingen andre plasser i verden har så tøff belastning på asfalterte veier som her i Norden. Vintre med mye frysing og tining, og stor slitasjepåkjenning ved bruk av piggdekk, sliter hardt på asfalten.

– Det er ingen veieiere som setter så strenge krav til ingrediensene i asfalt som vi gjør i våre håndbøker, spesielt på høytrafikkert veinett. Vi må være helt i forkant i materialutvikling, sier Joralf Aurstad i Drift og vedlikehold Statens vegvesen.

E6 og jernbanen forsvant ut i Nesvatnet i Levanger da et kvikkleireskred tok med seg grunnen 30. august.
Les også:

Anbefalte å femdoble innsatsen mot skred etter Gjerdrum

Tre ulike blandinger skal testes ut

Trøndelag fylkeskommune har valgt ut tre strekninger av fylkesvei 30. Hver strekning er på cirka 400 meter.

Her tester de tre varianter av asfaltblandinger, to med polymer og en uten, for sammenligningens skyld:

  • Asfaltbetong (Ab 11) med fiber av polyacrylonitrile (fiberarmert asfalt)
  • Asfaltbetong (Ab 11) med polymermodifisert bindemiddel (godt testa ut tidligere, brukes på høytrafikkerte veger)
  • Asfaltbetong (Ab 11) med standard bindemiddel bitumen 70/100 (referanse)
Bak en halvfull/halvtom krukke med råolje argumenterer raffinerisjef Bernt Tysseland for at staten må bidra til at Equinors raffineri på Mongstad kan moderniseres. Til høyre Sverre Lindseth, partner i BCG.
Kommentar

Hva med å subsidiere et oljeraffineri?

Skal gjøre tilstandsmålinger de neste årene

– Med en nyetablert veiavdeling fra 1. januar i år er det faglig viktig og spennende for oss å være med som bidragsytere i et utviklingsprosjekt som dette, sier teamleder Anne-Grethe Jenssen i Trøndelag fylkeskommune.

Entreprenøren Veidekke Industri gjennomførte asfalteringen torsdag 18. juni. Nå skal tilstanden på strekningene med den fiberforsterkede asfalten følges opp de neste årene.

Røyk stiger opp fra vraket der et tyrkisk C-130 Hercules-fly styrtet i Georgia tirsdag. Bildet er hentet fra en video.
Les også:

20 døde: : Tyrkisk Hercules krasjet etter å ha blitt delt i luften

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.