Asfalt

Sammen håper de å forlenge asfaltens levetid ved å tilsette polymerfiber

Statens vegvesen, Trøndelag fylkeskommune, SINTEF og Veidekke Industri har gått sammen om tre prøvestrekninger for bedre asfaltkvalitet.

Joralf Aurstad (Statens vegvesen) Bjørn Ove Lerfald og Eirik Ohma Solberg (Veidekke) Lars Ness og Anne-Grethe Jenssen (Trøndelag fylkeskommune) og Hrefna Run Vignisdottir (SINTEF).
Joralf Aurstad (Statens vegvesen) Bjørn Ove Lerfald og Eirik Ohma Solberg (Veidekke) Lars Ness og Anne-Grethe Jenssen (Trøndelag fylkeskommune) og Hrefna Run Vignisdottir (SINTEF). Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
22. juni 2020 - 11:55

Den fiberarmerte asfaltblandingen har tidligere blitt testet i laboratorium med positive resultater, og nå skal den testes ute på veien.

Ingen andre plasser i verden har så tøff belastning på asfalterte veier som her i Norden. Vintre med mye frysing og tining, og stor slitasjepåkjenning ved bruk av piggdekk, sliter hardt på asfalten.

– Det er ingen veieiere som setter så strenge krav til ingrediensene i asfalt som vi gjør i våre håndbøker, spesielt på høytrafikkert veinett. Vi må være helt i forkant i materialutvikling, sier Joralf Aurstad i Drift og vedlikehold Statens vegvesen.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen garanterte i april at Noreg skulle forbli ein del av det indre marknaden. No får Noreg og statsminister Jonas Gahr Støre garantiar om at tollen på ferrolegeringar var eit enkelttilfelle. Diverre er det berre ord, skriv Senterpartiets parlamentariske nestleiar.
Debatt

Å la seg herse med

Tre ulike blandinger skal testes ut

Trøndelag fylkeskommune har valgt ut tre strekninger av fylkesvei 30. Hver strekning er på cirka 400 meter.

Her tester de tre varianter av asfaltblandinger, to med polymer og en uten, for sammenligningens skyld:

  • Asfaltbetong (Ab 11) med fiber av polyacrylonitrile (fiberarmert asfalt)
  • Asfaltbetong (Ab 11) med polymermodifisert bindemiddel (godt testa ut tidligere, brukes på høytrafikkerte veger)
  • Asfaltbetong (Ab 11) med standard bindemiddel bitumen 70/100 (referanse)
Det spøker for det fransk-spansk-tyske kampflyprogrammet Future Combat Air System og flyet New Generation Fighter. Her er en modell som viser hvordan flyet kan bli seende ut. Den ble avduket under Paris Air Show 2019.
Les også:

Vurderer å droppe felles kampfly for å få europeisk nettsky

Skal gjøre tilstandsmålinger de neste årene

– Med en nyetablert veiavdeling fra 1. januar i år er det faglig viktig og spennende for oss å være med som bidragsytere i et utviklingsprosjekt som dette, sier teamleder Anne-Grethe Jenssen i Trøndelag fylkeskommune.

Entreprenøren Veidekke Industri gjennomførte asfalteringen torsdag 18. juni. Nå skal tilstanden på strekningene med den fiberforsterkede asfalten følges opp de neste årene.

Statens vegvesen kan nå jobbe videre med planene om å bygge en skråstagbru over Glomma ved Fetsund.
Les også:

Riksantikvaren tar sjeldent grep: Avfreder bru for å bygge ny 

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.