– Nå er vi ferdig med fase en i denne utredningen, nemlig å samle kunnskapsnivået i Norge, sier prosjektleder for utredningen, Tom Stillesby, til Teknisk Ukeblad.
Utredningen skal være fredig i februar 2012.
![Rapport LEDER UTREDNINGEN: Tom Stillesby.](https://images.gfx.no/580x/1758/1758402/Tom%2520Stillesby%25201008301524.jpg)
Rapport
– Den skal ende opp i en rapport som skal vær innputt til Nasjonal Transportplan for perioden 2014- 2023, sier Stillesby.
I fase to av utredningen skal ekspertpanelet legge på plass premissene for de seks aktuelle korridorene for høyhastighetstog.
– Her skal vi se på detaljanalyser for de seks korridorene, sier prosjektlederen.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
Nytteberegninger
I fase tre, som er den avsluttende fasen i utredningsarbeidet, blir det detaljutredning av de seks korridorene, og blant annet utredning av de forskjellige trasemulighetene og aktuelle stasjoner.
– Her vil vi også gjøre blant annet samfunnsøkonomiske nytteberegninger, sier Tom Stillesby.