Hvor skal det ende?
Samferdselsdepartementet så ingen annen utvei enn å stanse hele prestisjeprosjektet i Hardanger etter at konkurransen om tilførselsveiene økte byggekostnadene med 38,4 prosent.
Departementet frykter dermed solid kostnadsoverskridelse for hele prosjektet og så ingen annen utvei enn å beordre full stans.
Ny utlysning
– Vi velger isteden å legge ut hele bruprosjektet til en samlet utlysning i 2008, med anledning til å gi anbud på en eller flere deler av prosjektet, skriver Samferdselsdepartementet på sine hjemmesider.
Statens vegvesen skal i tillegg gjøre nye kvalitetssikringer, for å finne ut om kostnadsrammen for hele prosjektet blir overskredet. I så fall må brubyggingen legges frem for Stortinget på nytt.
–Byggingen av brua ligger fast, men sluttføringen av prosjektet blir trolig utsatt i ett år, skriver departementet.
Det betyr høyst sannsynlig ferdigstillelse i 2012.
Milliardprosjekt
Med 1380 meters lengde, skal Norges lengste hengebru spenne mellom Ulvik og Ullensvang i Hordaland. Bruspennet er på 1310 meter.
Til sammenligning har Golden Gate Bridge 1280 meter i spenn. Kostnadsrammen for hele prosjektet ble i 2005 stipulert til drøye 2 milliarder kroner – som i hovedsak skal finansieres med bompenger og lokale tilskudd i tillegg til statlige midler.
Tilbudet som kom inn på den utlyste konkurransen om bygging av tilførselsveier, lå om lag 80 millioner kroner over budsjett – slik Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet .
Nå er altså konkurransen om tilførselsveiene avlyst for isteden å lyse både veier og bro i ett anbud.