Fergedrift

Sambandet E39 Lavik–Oppedal skal klargjøres for autonome ferger

Sambandet mellom Lavik og Oppedal skal bygges ut for autonome ferger gjennom en utviklingskontrakt innen digitalisering og autonomi. - Her kan Norge ta plass i førersetet for utviklingen av noe som kommer å bli hverdagen i fremtiden, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsminister Jonas Gahr Støre og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Kjell Brataas/SD
Statsminister Jonas Gahr Støre og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Kjell Brataas/SD
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
7. juni 2022 - 14:47

I den nye kontrakten vil det også være krav om at alle fergene skal være helelektriske. I tillegg til at det blir fire ferger på strekningen, mot dagens tre.

– Vi skal kutte norske utslipp med 55 prosent innen 2030. Da er vi avhengig å få med hele laget – og hele landet. Vi har hatt suksess med elbilpolitikken, men jeg mener vi ikke er i havn så lenge fjordene har dieselferger fulle av elbiler. Staten skal stille opp, men vi skal også stille krav der vi kan kutte utslipp, sier statsminister Jonas Gahr Støre.

Etter at verdens første elektriske ferge, MF Ampere, ble satt i drift i 2015, er det i dag 80 elektriske ferger i Norge.

Tyske stålprodusenter bruker mye ferrolegeringer fra Norge. Her fra stålverket ThyssenKrupp i Duisburg.
Les også:

Utsetter vedtak om toll på jern­legeringer – igjen

Norge utvikler maritim sektor

Det er Statens vegvesen som har ansvaret for driften av fergene på riksveiene i Norge. De siste årene har etaten hentet inn mer kunnskap om muligheter og utfordringer knyttet til digitalisering og automatisering av fergene generelt, og sambandet E39 Lavik–Oppedal spesielt.

– Å gå foran i utvikling betyr endring. Det har vi gjort i Norge mange ganger, spesielt innenfor maritim teknologi. Jeg forstår at folk er uroet for arbeidsplassen sin, men dersom vi kan utvikle teknologien selv, kan det skape nye arbeidsplasser. Som et fergeland, er det naturlig at vi ser dit først, sier Nygård.

Verdiskaping og nye arbeidsplasser

Norske verft har vært sentrale i utbyggingen av null- og lavutslippsferger. Siden 2010 har andelen av slike ferger som er bygd ved norske verft vært høyere enn verdensflåten sett under ett.

– Norske verft holder en sterk internasjonal posisjon innen bygging av offshorefartøy, ferjer og hurtigbåter. Skipsfart og maritim sektor har vært viktig for Norge og norsk økonomi. Derfor kommer næringen til å spille en viktig rolle når Norge skal ta i bruk enda flere lavutslippsferjer. Det gjør at vi har et stort potensiale for verdiskaping og nye arbeidsplasser i norsk maritim sektor, sier Støre.

Statens vegvesen vil følge opp utlysningen som skal gjelde etter at dagens kontrakt går ut i 2024.

Norske redere sparer 10 til 30 prosent når de bygger ved tyrkiske verft, men flere nevner ikke med ett ord at de bygger mye der, ifølge professor Ståle Knudsen ved Universitetet i Bergen. Ved mange verft er arbeiderne utsatt for farlige arbeidsforhold, viser forskningen hans.
Debatt

Verftsarbeidere i Tyrkia er det grønne skiftets usynlige slitere

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.