Robot og menneske samarbeider om å sette inn glødeplugger i bilmotorer hos Volkswagen.
Robot og menneske samarbeider om å sette inn glødeplugger i bilmotorer hos Volkswagen. (Bilde: Universal Robot)

Robotisering

Samarbeidsrobot er på plass i VWs motorproduksjon

En Universal Robot UR5 er installert i avdelingen som setter sammen topper i Salzgitter i Tyskland.

Den håndterer skjøre glødeplugger.

Robotarmen har seks akser.

Les også: Robotarmen doserer riktig kraft

Arbeider uten vern

Med integrert sikkerhetsmodus (tilsvarer EN ISO 10218) kan den jobbe side om side med arbeidstakerne, uten noen form for vern.

Roboten tar forsiktig opp glødepluggene, som leveres via et spesialutviklet separasjonssystem, og plasserer dem i de vanskelig tilgjengelige boringene.

En arbeidstaker har deretter ansvar for å feste glødepluggene og isolere toppen, noe som er påkrevd for det neste trinnet i produksjonen.

Les også: Automatiserings innsiktsartikkel om robotisering

Bedre ergonomi

Takket være det direkte samarbeidet med roboten, som fungerer som medhjelper, kan arbeidstakeren nå utføre disse oppgavene i stående stilling, noe som er gunstig for helsen.

Ved å gjøre dette kan han eller hun hele tiden holde tilsyn med prosessen og raskt gripe inn hvis det blir nødvendig.

7000 motorer daglig

Fabrikken dekker et areal på 2.800.000 m2, og er et av de største produksjonsanlegg for bilmotorer i verden.

Ca. 6000 arbeidstakere produserer omtrent 7000 bensin- og dieselmotorer i over 370 varianter, hver dag.

De 3- til 16-sylindrede motorene monteres i de forskjellige modellene og merkene til Volkswagen-konsernet.

Les også:

Sprer ferskt kjøtt med roboter

Selvgående robot kan gjøre bonden rikere

Mens Hiroshi Ishiguro snakker med oss, holder hans robotkopi foredrag i Sveits