Slik er livet i Detroit etter GM for Saab. I ei snøfonn utenfor det gode selskap i Cobo centre, der resten av bilene på NAIAS er stilt ut, står den ellers flotte nye 9-5. General Motors solgte Saab like etter Detroit-messa i fjor. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Porsche bruker racing som testarena for ny teknologi, blant annet knyttet til elektrifisering. For dem som ønsker å ha med passasjerer kan det være noe upraktisk at svinghjulgeneratoren i 918 RSR opptar hele plassen der det kunne vært et høyresete. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
GMs hovedkvarter dominerer downtown Detroit. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Ford hadde innredet en egen avdeling på NAIAS for sine nye hybrider og elbiler, blant dem Focus electric. Den skal ut på det amerikanske markedet i år, mens vi i Europa må vente til 2012 på en el-Focus. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Denne Ford Fiestaen skal delta i årets verdensmesterskap i rally med amerikaneren Ken Block bak rattet. WRC-interesserte nordmenn har sjansen til å se den i snøføyka rundt Hagfors i neste måned når WRC-sirkuset kommer til de svenske skoger. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Hele lagoppstillingen av nye Ford Focus-er. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Ford Vertrek er fortsatt på konseptstadiet. Dette er SUV-en som skal erstatte Ford Escape hjemme i USA og Ford Kuga i Europa. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Ford skal lansere 10 nye modeller i C-segmentet det kommende året, hvorav Vertrek er en av dem. Vertrek ble kåret til årets beste konsept i Detroit, og det skal visstnok ikke gjøres altfor mange nedtoninger i den kommende produksjonsmodellen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Mercedes-Benz-sjef, dr. Dieter Zetsche, hadde ingen nye modeller å vise fram i Detroit, men kunne sole seg i glansen av elbilen SLS AMG E-Cell som skal settes i produksjon neste år. MB gjorde litt narr av konkurrenter som kommer trekkende til bilmesser med diverse elektriske modeller som knapt klarer å komme seg ut på scenegulvet for egen maskin. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Mercedes-Benz er i ferd med å produsere 500 eksemplarer av A-klasse E-cell som foreløpig skal ut i diverse testprosjekter i Europa. Som den konvensjonelle A-klassen har elbilen fem seter. I tillegg har den en diger litiumionebatteripakke på 36 kWh som gir strøm til en 70 kW/290 nm elmotor. Rekkevidden skal være over 200 kilometer. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Mercedes-Benz ønsker å demonstrere at brenselcelleteknologien har gjort framskritt, og sender nå denne B-klasse F-Cell ut på en verdensturné. I tillegg skal 150 tilsvarende prototyper settes inn i ulike hydrogentestprogram, hvorav ti kommer til Norge. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
I A6 hybrid har Audi puttet en 33 kW elmotor rett bak den toliters 155 kW TFSI-motoren. Litiumionebatteriet er plassert i bagasjerommet. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det vesle 1,3 kWh litiumionebatteriet er plassert i bagasjerommet på Audi A6 hybrid. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Toyota-sjef Akio Toyoda viste fram Prius V - en noe forstørret variant av hybridsuksessen. I første omgang er denne myntet på Nord-Amerika og Japan. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Toyota viste også fram en konseptuell Prius som vil bli minstemann i familien dersom den settes i produksjon. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Toyota Prius C (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
GM har begynt å levere de første Chevy Volt. Så blir det spennende om den ladbare hybriden blir den "game changeren" enkelte har trodd/håpet den skulle bli. Senere i år får Volt selskap av konsernsøstrene Opel/Vauxhall Ampera. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Chevrolet Volt ble kåret til årets bil på NAIAS 2011. I finalen slo den elbilen Nissan Leaf som ble årets bil i Europa. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Chevy Volt har en litiumionebatteripakke bestående av 220 celler pakket i T-form med en energikapasitet på 16 kWh. Batteri og elektronikk fyller opp senterkanalen, slik at det kun er to bakseter. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Tesla fokuserte på all engineeringarbeidet de har lagt ned i sin kommende elbilmodeller. De stilte ut aluminiumskarosseriet til en Model S som skal lanseres neste år. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Tesla S får en gulvmontert batteripakke klargjort for hurtig batteribytte. Den mest energirike batteripakken rommer nærmere 90 kWh og skal gi en rekkevidde på 300 miles (480 kilometer). (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Honda har startet testing av noen få elektriske versjoner av Jazz, og planlegger serieproduksjon neste år. I tillegg til en plug-in-hybid som kanskje blir basert på Accord. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Volvo-sjef Stefan Jacoby (t.h) og Jan Ivarsson, sjef for sikkerhetssenteret, hadde med seg en krasjtestet elektrisk C30 til Detroit. Svenskene (kineserne) har ambisjoner om å ta med seg sitt gode sikkerhetsrykte når de begynner å produsere elbiler. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det har neppe skjedd mange ganger før at en produsent tar med seg et vrak til en stor bilutstilling som NAIAS i Detroit. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Fra før har vi Wikipedia og Wikileaks, nå også Wikispeed. Den vesle amerikanske produsenten viste fram prototypen på en sportsbil som skal klare 100 miles per gallon, det vil si et forbruk på 0,235 liter på mila. Kombinasjonen av en effektiv bensinmotor og en vekt på kun 680 kilo gjør at den likevel kan klare 0-100 km/t på fem sekunder. Men for å nå 100 mpg-målet, vil det ta 15 sekunder. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Amerikanske Li-ion Motors viste fram sin elektriske sportsbil Inizio. Den kommer i versjoner, der verstingtgaven RTX har 290 kW på bakhjulene, et 80 kWh stort litiumionebatteri som skal sørge for en akselerasjon 0-96 km/t på 3,4 sekunder og en toppfart på 273 kilometer i timen. Rekkevidden oppgis til opp til 320 kilometer. Li-ions frontfigur er den kjente sjåføren Leilani Munter som konkurrerer i ARCA-serien (nivået under NASCAR). (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Li-ion Motors startet som mange andre med å konvertere biler til eldrift og bygge elektriske golfbiler. I fjor vant selskapet en av førsteprisene i Progressive automotive X-prize, og 2,5 millioner dollar i prispenger, for sin elbil Wave II som nå er til salgs. Den svært effektike og aerodynamiske elbilen klarer 32 mil på en lading. Litiumionebatteriet på 40 kWh består av sylinderfomede celler, samme type som i laptoper og som blant andre Tesla benytter. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
BMW hadde med seg debutanten 1-serie M coupé til Detroit. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Saab hadde ikke akkurat sikret seg kremplassen på årets bilmesse i Detroit. Som eneste produsent sto de utendørs i snøværet. Til sammenligning hadde Mercedes-Benz kostet på seg å dekorere et helt høyhus med en SLS-reklame. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det var nærmest noe poetisk i at de utstilte Saab-ene sto nedsnødde på den første Detroit-messen etter at General Motors solgte dem ut i fjor vinter. GM-hovedkvarteret skimtes i bakgrunnen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Prisen for årets mest glamorøse grill knivet Audi A8 W12 om. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
En annen nykommer BMW hadde med seg til Detroit var den takløse varianten av nye 6-serie. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Pacman er den gule glupsingen som spiser prikker og kirsebær. Paceman er det nye konseptet fra Mini som ble vist fram for første gang i Detroit. Dette er en firehjulstrekker som baserer seg på Minis største modell, Countryman. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Range Rover Evoque presenterte seg første gang i Los Angeles i fjor høst og viste seg fram på nytt i Detroit. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
VW Golf blue-e-motion skal, som så mange elbiler, testes ut i mindre omfang i år. En elektrisk Golf i ordinært salg kan komme i 2013. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Den kinesiske bilprodusenten BYD (Build your dreams) stilte med sin USA-sjef, Stephen Colbert-lookaliken Michael Austin, til å fortelle om sin elbilsatsing. Stikkord var produksjon av solceller og batterier i tillegg til elbiler. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Dette er tredje år på rad at BYD har med seg elbilen E6 til Detroit. I 2009 var det prototypen og i fjor var det produksjonsmodellen. Det er det også i år. Ambisjonene er noe nedjusterte. I fjor uttalte BYD at de aktet å selge 800 000 eksemplarer av bilen i 2010. Nå er planen å lansere bilen globalt først i 2012. Elbilen testes for tiden ut hjemme i Kina. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
"Tidenes største Passat" var slagordet til VW i Detroit.Den amerikanskbygde Passaten er større og har et annet motorutvalg enn den europeiske. Volkswagen lover at kvaliteten, både den reelle og den opplevde, er forbedret i forhold til forgjengeren. Likevel er prisen presset ned i 20.000 dollar for innstegsmodellen. VW sier at deres utvidede USA-produksjon skaper 12 000 nye arbeidsplasser direkte og indirekte. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Porsche har ikke akkurat tonet ned at 918 RSR er en hybrid. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
"Powered by Tesla" står det på Toyotas elektriske versjon av RAV4. Det var i mai at Tesla og Toyota inngikk samarbeid om framtidig utvikling av elbiler, komponenter og produksjonsprosesser, herunder drivlinja på RAV4 EV.Planen er å sette 35 prototyper i trafikk i diverse demonstrasjons- og evalueringsprosjekter i år. Neste år skal elversjonen av SUV-en ut på markedet.Som en del av samarbeidet, overtok Tesla den tidligere toyotafabrikken NUMMI i Fremont, California. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det er flere år siden Lexus LFA ble vist fram første gang, men det er først nå før jul at produksjonen startet. Supersportsbilen har en 4,8-liters V10 som yter 412 kW/480 nm. 90 prosent av skyvekraften er tilgjengelig fra 3.700 omdreininger i minuttet, og turtelleren går ikke i rødt før på 9.000 rpm. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Mercedes-Benz har vist fram elbilprototyper før. Dette er 190 Elektro fra 1990, som hadde salt-nikkelbatterier som holdt til 80 kilometers rekkevidde. Men en elmotor som ytte 46 hk hadde den en toppfart på 110 km/t. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Bilen "Black beauty" spiller en sentral rolle i den nye Green Hornet-filmen. Bilen er opprinnelig en Imperial fra midten av 60-tallet, selv om det er tvilsomt at Chrysler tilbød maskingevær på panseret som ekstratilbehør det var mulig å krysse av for. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Hyundai viste muskler i Detroit og hadde en stand og et show som var blant de mest påkostede. Hyundai fokuserte mye på at de er den eneste bilprodusenten med egen stålfabrikk, og at de har 300 metallurger og ingeniører hjemme i Sør-Korea som jobber utelukkende med nye stålløsninger for biler. Her er den vesle 2+2-seteren Veloster som kommer for salg i sommer. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
S6DM er den nye ladbare hybriden fra kinesiske BYD. Planen er å lansere den neste år. Den Lexus-lignende SUV-en er utstyrt med to små 10 kW-elmotorer på framhjulene, én 75 kW elmotor på bakhjulene i tillegg til en toliters bensinmotor. Rekkevidden på kun strøm er 60 kilometer og 500 kilometer i hybridmodus. Det er fire kjøremodi: kun batteridrift (med elmotoren som driver bakhjulene) og tre ulike hybridsammensetninger der bensinmotoren i varierende grad er koblet til drivlinja eller til elmotorene som lader batteripakken. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Noe for norske UP? Ford Interceptor er det nyeste bidraget fra Ford til det amerikanske politikorpset. Den Taurus-baserte utrykningsbilen klarer 0-100 kilometer i timen på 5,5 sekunder med sin 3,5-liters V6 EcoBoost-motor som leverer 272 kW og 474 Nm. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
De 444 hestene i Boss 302 Mustang, som nå gjør comeback, var forsvarlig tjoret fast. Fordens effekt, og ikke minst lyd, ble demonstrert på en rullende landevei. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Chrysler prøver å komme seg tilbake på offensiven med sin nye 300. Så blir det spennende å se om det nedtonede og snillere eksteriøret og de ikke lenger så lave sidevinduene som på forgjengeren appellerer mer hos bilkjøperne. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Saab ute i kulden