BUSINESS: Telenor Norge overlater alle is-systemer til to eksterne leverandører og tar enda et skritt vekk fra sin opprinnelse som teknologibedrift. (Bilde: Espen Zachariassen)

Ryddesjau hos Telenor

  • IT

De siste 18 månedene har Telenor Norge omorganisert driften av sine informasjonssystemer og er i gang med å redusere omfanget av eksterne leverandører.

– Vi har hatt rundt 150 ulike it-leverandører, mens vi skal ned på to hovedleverandører, sier it-direktør Terje Foyn Johannessen til Teknisk Ukeblad.





Frykt

Årsaken er frykt for at et villnis av eksterne bidragsytere kombinert med stadig mer avanserte systemer skal føre til feil.

– Omfanget av leverandører kan bli et kvalitetsproblem på sikt. Kravene til hurtighet på nye produkter og tjenester øker, så vi må være i stand til å snu oss rundt kjappere enn vi klarer nå. Da er løsningen å standardisere på strømlinjeformede verdikjeder. I praksis betyr det at vi må forholde oss til færre leverandører. Det gjør rett og slett jobben enklere, sier it-direktøren.





Cap og Tata

Alle løpende kontrakter avsluttes i løpet av neste år, og da er det Cap Gemini og Tata Consultancy Services som skal dele alle oppdrag på drift og vedlikehold av informasjonssystemene (IS).

IS er nerven i it-systemene som tar seg av kundeforhold. Blant annet ordresystemer, webkanaler, fakturering, trafikkmåling, feilretting, nummerflytting og oversikt over lagerbeholdningen av ledige linjer og kapasitet.





Kontrakten

Kontraktene med Cap Gemini og Tata har en verdi på mellom 300 og 400 millioner kroner de tre første årene som avtalen gjelder for.

– Partene har en opsjon på to år til, og da kan kostnadene øke. Hvor mye er det umulig å si så lenge vi ikke kjenner de fremtidige teknologiske behovene, sier it-direktøren.

Han vil ikke opplyse hvor mye Telenor kommer til spare på ryddesjauen.

– Men det er ikke til å legge skjul på at det er et stort potensial for besparelser med å sette bort arbeid i et slikt omfang, sier Foyn Johannessen.





Flytter kunnskap

Før nyorganiseringen er på plass er snaut 40 prosent av is-oppgavene satt ut til eksterne.

– Vi sier ikke opp noen av de eksisterende avtalene før tiden, men bruker avtalt oppsigelsestid. I den perioden sørger vi for å overføre kompetanse til de nye leverandørene og til egen virksomhet, sier han.





Nye jobber

Ingen ansatte i Telenor mister jobben i kjølvannet av omleggingen, men mange kommer til å få andre oppgaver enn det de har i dag.

– For eksempel kan en dyktig utvikler bli en dyktig arkitekt som kan jobbe sammen med leverandørene, forklarer it-direktøren.

I praksis er det snakk om at hver femte medarbeider får nye oppgaver.





Mindre tekno

Dette betyr at Telenor tar ytterligere et skritt i utviklingen fra en teknologi- til business-virksomhet.

– Vi går i en mer forretningsdrevet retning på it- og is-siden, sier Foyn Johannessen.





Ingen flukt

– Kan det føre til frafall blant teknologene?

– Nei, jeg har hørt at det er enkelte som ønsker å fortsette med dyptgående programmering, og det er ikke uventet om noen få ønsker å slutte. Men jeg tror ikke vi vil merke det utover normal turnaround på is-området, og den er ganske lav, lyder svaret.

– Dette handler om at vi selv skal sørge for ny arkitektur og design av nye løsninger og ikke bruker ressurser på egne systemer som er på vei ut. Vi går i retning av en ip-verden, og jeg tror ikke det er attraktivt for unge folk å bruke tid på å sette seg inn i mange av de gamle utgående systemene som finnes i Telenor, sier it-direktøren.