Rv 4: Feiret 200.000 timer uten skader med kake

150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 200.000 timer uten en eneste skade på rv. 4 Roa-Gran.

Vegvesenet spanderte kake til det skadefrie arbeidsfolket på rv.4 Roa -Gran.
Vegvesenet spanderte kake til det skadefrie arbeidsfolket på rv.4 Roa -Gran. Foto: Mohammed Ziani/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
1. feb. 2023 - 15:14

Onsdag spanderte Statens vegvesen kake og kaffe på de ansatte.

De siste årene har det vært rundt fem arbeidsulykker med langvarig fravær pr. 1000 ansatte i bygge og anleggsnæringen, melder Statens vegvesen i en pressemelding.  Det er fravær over tre dager

En hjullaster med fres, tilnærmet lik den på bildet, skal kommende vinter styres førerløst fra en kontrollpost nær Vikafjell med norsk teknologi. Bildet viser en tradisjonell, førerstyrt hjullaster med fres på Sognefjellet.
Les også:

Norges første fjernstyrte brøytebil

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

Nullvisjon også når det gjelder arbeidsulykker

Ulykkene som går igjen er «fall» og «støt/treff av gjenstand». I 2021 ble det meldt inn 633 arbeidsulykker etter fall, og 590 ulykker med støt/treff av gjenstand i bygge- og anleggsbransjen

-Vegvesenet har som arbeidsgiver og byggherre en Nullvisjon også når det gjelder arbeidsulykker, sier byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen, rv. 4 Roa-Gran.

Han skryter av de ansatte i rv. 4 prosjektet.

Torstein Renå i Hæhre entreprenør og byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen er to av vel 150 ansatte som bygger ny motorveg på Hadeland uten arbeidsskader. Foto:  Per Kollstad, Statens vegvesen
Torstein Renå i Hæhre entreprenør og byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen er to av vel 150 ansatte som bygger ny motorveg på Hadeland uten arbeidsskader. Foto:  Per Kollstad, Statens vegvesen

- Vegdirektøren har gitt klar beskjed om at helse, miljø og sikkerhet skal prioriteres i all vår virksomhet, fra planlegging starter, til oppgaven er utført. Hensynet til fremdrift og økonomi skal aldri skal gå på bekostning av HMS. Vi er godt på veg til å klare det her på Hadeland, sier Steig.

Stor byggeaktivitet mellom Gran og Lunner

Arbeidet med den 4,2 kilometer lange motorvegstrekningen på Hadeland har hatt god framdrift siden anleggsstarten i september 2021. Planen er åpning før jul i år.

Det mest synlige arbeidet skjer nå med Holmen bru, hvor to store heisekraner ruver i landskapet på grensa mellom Gran og Lunner. Det er stor aktivitet fra Roa i sør til Grensa mot Gran i nord.

Vegvesenet åpnet strekningen fra Sandvoll til Amundrud før jul. Planen er å lyse ut det siste delprosjektet forbi Lygna på strekningen Roa-Lygna til påske.

Rasområdet er til venstre bak i bildet, og den midlertidige veien går på oversiden av bebyggelsen.
Les også:

Midlertidig E6 i Levanger åpner lørdag

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.