Rv 4: Feiret 200.000 timer uten skader med kake

150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 200.000 timer uten en eneste skade på rv. 4 Roa-Gran.

Vegvesenet spanderte kake til det skadefrie arbeidsfolket på rv.4 Roa -Gran.
Vegvesenet spanderte kake til det skadefrie arbeidsfolket på rv.4 Roa -Gran. Foto: Mohammed Ziani/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. feb. 2023 - 15:14

Onsdag spanderte Statens vegvesen kake og kaffe på de ansatte.

De siste årene har det vært rundt fem arbeidsulykker med langvarig fravær pr. 1000 ansatte i bygge og anleggsnæringen, melder Statens vegvesen i en pressemelding.  Det er fravær over tre dager

– Man må ha synlige parkeringsløsninger, sier Andrine Gran om elsparkesyklene og påpeker at det også hadde fungert dårlig om man ikke hadde oppmerket parkering for biler. Men man hadde neppe gitt bilprodusentene skylden for kaoset som ville oppstått..
Les også

– Bilen er noe av det mest areal-ineffektive framkomstmiddelet vi har

Nullvisjon også når det gjelder arbeidsulykker

Ulykkene som går igjen er «fall» og «støt/treff av gjenstand». I 2021 ble det meldt inn 633 arbeidsulykker etter fall, og 590 ulykker med støt/treff av gjenstand i bygge- og anleggsbransjen

-Vegvesenet har som arbeidsgiver og byggherre en Nullvisjon også når det gjelder arbeidsulykker, sier byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen, rv. 4 Roa-Gran.

Han skryter av de ansatte i rv. 4 prosjektet.

Torstein Renå i Hæhre entreprenør og byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen er to av vel 150 ansatte som bygger ny motorveg på Hadeland uten arbeidsskader. <i>Foto:  Per Kollstad, Statens vegvesen</i>
Torstein Renå i Hæhre entreprenør og byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen er to av vel 150 ansatte som bygger ny motorveg på Hadeland uten arbeidsskader. Foto:  Per Kollstad, Statens vegvesen

- Vegdirektøren har gitt klar beskjed om at helse, miljø og sikkerhet skal prioriteres i all vår virksomhet, fra planlegging starter, til oppgaven er utført. Hensynet til fremdrift og økonomi skal aldri skal gå på bekostning av HMS. Vi er godt på veg til å klare det her på Hadeland, sier Steig.

Stor byggeaktivitet mellom Gran og Lunner

Arbeidet med den 4,2 kilometer lange motorvegstrekningen på Hadeland har hatt god framdrift siden anleggsstarten i september 2021. Planen er åpning før jul i år.

Det mest synlige arbeidet skjer nå med Holmen bru, hvor to store heisekraner ruver i landskapet på grensa mellom Gran og Lunner. Det er stor aktivitet fra Roa i sør til Grensa mot Gran i nord.

Vegvesenet åpnet strekningen fra Sandvoll til Amundrud før jul. Planen er å lyse ut det siste delprosjektet forbi Lygna på strekningen Roa-Lygna til påske.

– Dette er en ny sektor, og mange av løsningene er ennå uprøvd. Vi må sikre innhenting av data fra leverandører som alle har ulike systemer, sier Ingrid Aamnes i Hasfslund. Hun vil ha datainnsamling i sanntid fra elektrifiserte byggeplasser.
Les også

Byggeplassene elektrifiseres – men sliter uten felles ladestandard

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.