Rv 4: Feiret 200.000 timer uten skader med kake

150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 200.000 timer uten en eneste skade på rv. 4 Roa-Gran.

Vegvesenet spanderte kake til det skadefrie arbeidsfolket på rv.4 Roa -Gran.
Vegvesenet spanderte kake til det skadefrie arbeidsfolket på rv.4 Roa -Gran. Foto: Mohammed Ziani/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. feb. 2023 - 15:14

Onsdag spanderte Statens vegvesen kake og kaffe på de ansatte.

De siste årene har det vært rundt fem arbeidsulykker med langvarig fravær pr. 1000 ansatte i bygge og anleggsnæringen, melder Statens vegvesen i en pressemelding.  Det er fravær over tre dager

Fv. Anders Brosveet, forsvarer for Killingmo Freseservice, og Kim Ellertsen, forsvarer for en av de ledende ansatte.
Les også

Killingmo-saken: – Dataene er manipulert i stor stil

Nullvisjon også når det gjelder arbeidsulykker

Ulykkene som går igjen er «fall» og «støt/treff av gjenstand». I 2021 ble det meldt inn 633 arbeidsulykker etter fall, og 590 ulykker med støt/treff av gjenstand i bygge- og anleggsbransjen

-Vegvesenet har som arbeidsgiver og byggherre en Nullvisjon også når det gjelder arbeidsulykker, sier byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen, rv. 4 Roa-Gran.

Han skryter av de ansatte i rv. 4 prosjektet.

Torstein Renå i Hæhre entreprenør og byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen er to av vel 150 ansatte som bygger ny motorveg på Hadeland uten arbeidsskader. <i>Foto:  Per Kollstad, Statens vegvesen</i>
Torstein Renå i Hæhre entreprenør og byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen er to av vel 150 ansatte som bygger ny motorveg på Hadeland uten arbeidsskader. Foto:  Per Kollstad, Statens vegvesen

- Vegdirektøren har gitt klar beskjed om at helse, miljø og sikkerhet skal prioriteres i all vår virksomhet, fra planlegging starter, til oppgaven er utført. Hensynet til fremdrift og økonomi skal aldri skal gå på bekostning av HMS. Vi er godt på veg til å klare det her på Hadeland, sier Steig.

Stor byggeaktivitet mellom Gran og Lunner

Arbeidet med den 4,2 kilometer lange motorvegstrekningen på Hadeland har hatt god framdrift siden anleggsstarten i september 2021. Planen er åpning før jul i år.

Det mest synlige arbeidet skjer nå med Holmen bru, hvor to store heisekraner ruver i landskapet på grensa mellom Gran og Lunner. Det er stor aktivitet fra Roa i sør til Grensa mot Gran i nord.

Vegvesenet åpnet strekningen fra Sandvoll til Amundrud før jul. Planen er å lyse ut det siste delprosjektet forbi Lygna på strekningen Roa-Lygna til påske.

Flere strekninger på E39 og E18 i Agder og Telemark kan være krevende å holde åpne om vinteren.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.