Russland børster nå støvet av over 50 år gamle planer for atomdrevne tog.
Lite fakta foreløpig
Russlands statlige atom- og jernbaneselskaper, henholdsvis Rusatom og RZD, går sammen om togprosjektet.
Foreløpig er det fattig med faktainformasjon om atomtogene. Men visedirektør Valentin Gapanovitsj i RZD bekrefter at konseptet skal presenteres mer inngående i juli.
Det melder flere kilder, deriblant Barents Observer , som igjen siterer Interfax.
Det skal være Rusatom som står bak designen.
– Jeg er grunnleggende positiv til ideen, ettersom dette er en innovativ både å utvikle atomkraft på, sier Gapanovitsj.
Mobile atomkraftverk
All den tid fire av fem kilowattimer elektrisk strøm som produseres i Frankrike stammer fra atomkraft, er det ikke fullstendig søkt at også det legendariske høyhastighetstoget TGV kan få stempelet «atomtog».
Men i Russlands tilfelle er altså planen å generere elektrisiteten om bord på toget.
Et populærvitenskapelig magasin (Popular Mechanics på engelsk) påviste i en artikkel for et par år tilbake at atomdrevne tog langt fra er noen ny idé i Russland. Daværende Sovjetunionen hadde slike tog på tegnebrettet allerede på 1950-tallet som var en atomoptimistisk tidsalder både der og i USA.
Da var tanken at dette var den mest lettvinte måten å nå de mest grissgrendte strøkene med lite infrastruktur fra før.
Noe av det samme tankegodset ligger bak også nå, skriver Barents Observer, og henviser til at togene forholdsvis ukomplisert kan gjøres om til mobile atomkraftverk som kan forsyne avsidesliggende industri med energi.
Omtrent slik tilfellet er med de flytende atomkraftverkene som er bygget/er under bygging og som for eksempel vurderes på Shtokman.