Den nye språkprisen gikk til Tapir Akademisk Forlag i Trondheim for deres innsats for godt norsk språk i læremidler innen it-fag ved universiteter og høgskoler. Prisen ble delt ut av kulturminister Valgerd Svarstad Haugland.
Rosings anvenderpris gikk til Post- og Teletilsynet, Oslo for tjenesten telepriser.no, mens Hydro Media, med partnerne Halogen, Accenture og Interwoven fikk Rosings brukervennlighetspris for nye hydro.com.
De blinde dataekspertene Magne Lunde og Morten Tollefsen med firmaet MediaLT fikk uttelling for sin innsats til å bistå funksjonshemmede slik at datateknologien blir et verktøy som bryter barriérer ved å vinne kompetanseprisen.
Studentene Arne Magnus Bakke, Anders Rindal og Ståle Kopperud, alle fra Høgskolen i Gjøvik, har laget en original, kreativ og dyktig gjennomført løsning, visualisering av 3D fargerom, på et viktig problem innen fargebehandling som allerede har vakt internasjonal interesse. Det førte til at de kunne ta med seg Rosings studentpris til Gjøvik.
Rosings kreativitetspris gikk i år til Trolltech for Qtopia 1.6 for et produkt basert på Linux for håndholdte datamaskiner og mobiltelefoner som har vakt anerkjennelse i internasjonale datamedier. Produktet har et stort potensial ikke bare i Norge, men over hele verden.
I utdelingen av Rosings hederspris til Gisle Hannemyr ble det i år markert et tradisjonsbrudd ved at prisen går til en person som ennå står midt i sitt virke, og som fyller en særdeles viktig rolle for IT-miljøene i Norge. Gisle Hannemyr er nå knyttet til Institutt ved Informatikk ved Universitet i Oslo som forsker.
- Han innehar en unik fagkompetanse samtidig som han evner å kommunisere komplekse teknologiske problemstillinger til folk flest. Han bidrar derfor sterkt til å folkeliggjøre teknologi i sin alminnelighet, og it-teknologi i særdeleshet, sa leder i Den Norske Dataforening, Truls P. Berg, som overrakte prisen på vegne av Rosingakademiet.