STERK I TROEN:Fast er en av de ledende selskapene innen forretningssøk slår sjefsanalytiker i Gartner, Whit Andrews. (Bilde: Fotograf:orv)

Roser Fast for teknologien

Fast blir rangert blant de beste leverandører av søkemotorteknologi av det uavhengige byrået Gartner.

– Fast har nok kjørt litt berg og dalbane på børsen, men det forandrer ikke vårt vurdering om at selskapet er en av de tre som leder det området vi kaller Enterprice Search. De er ledende både når det gjelder visjon og evnen til å utføre i vårt kvadrantsystem, der vi deler selskapene inn langs disse aksene. Det sier Whit Andrews som er sjefanalytiker i Gartner på dette området og på vei til å treffe ledelsen i Fast.

Krevende

Ifølge Andrews, som følger dette området tett og snakker med både selskaper og kundene deres, er tilbakemeldingen fra markedet at Fast leverer det kundene trenger. Men leveransene fra Fast krever en betydelig investering i kunnskap omtrent på samme nivå som alle som drifter et Exchange eller Lotus gruppevaresystem.

Kundene mener de kan bygge det de trenger på Fast sin plattform, men de må investere i utviklingen. Det norske IT-selskapet ligger helt i front når det utvikler avanserte løsninger. Gartner-analytikeren trekker blant annet fram mulighetene i systemet for å tilpasse seg den enkelte bruker og gjøre skreddersydde søk ut fra hvilken jobb de har, hva de har søkt etter før, hva de har lest eller skrevet.

Motsatt

– På mange måter er Google den rake motsetningen. Kunder som investerer i deres system for bedriftssøk får et billigere system som de får nytte av fra første stund. Men det er begrenset hva det kan gjøre, sier Andrews.

Han mener engelske Autonomy er en annen konkurrent som deler den magiske kvadranten sammen med Fast og et amerikansk selskap. Autonmy er litt større en Fast, men vokser ikke så raskt og de baserer seg på statistisk analyse og mønstergjenkjenning av dokumenter. V

– Vi tror begge teknologiene løser kundens utfordringer og ser de to selskapene som omtrent likeverdige. Men selv om Fast og Autonomy peker på hverandre som hovedkonkurrenter, tror vi selskaper som Google, Oracle, Microsoft IBM og kanskje SAP vil bli større utfordringer i dette markedet.





Business Intelligence

Gartner mener at markedet for forretningssøk ikke vokser så mye mange vil ha det til.

– Det ligger på i underkant av en milliard dollar og vokser bra, men ikke med rakettfart. Derfor er Fast sin satsing på markedene for BI og ECM – forretningsanalyse og administrasjon av dokumentinnhold svært interessant. De er mye større og selv om Fast bare får en liten bit av disse markedene kan det fort bli store beløp, sier Andrews.

Han tror også at Fast kan bli en oppkjøpskandidat. Selskaper som HP, Adobe, EMC og kanskje også Oracle og SAP gjør sikkert sine vurderinger, selv om Fast neppe vil selge på en så dårlig aksjekurs.