Sabre romfly

Romfly skal ut i bane med fem ganger lydens hastighet

For å klare det, har Sabres kombinerte jet- og rakettmotor fått et revolusjonerende kjølesystem.

Skylon-romflyet skal ved hjelp av Sabre-motoren kunne komme opp i 5,4 ganger lydens hastighet i atmosfæren.
Skylon-romflyet skal ved hjelp av Sabre-motoren kunne komme opp i 5,4 ganger lydens hastighet i atmosfæren. (Ill: Sabre)

For å klare det, har Sabres kombinerte jet- og rakettmotor fått et revolusjonerende kjølesystem.

  • Industri

Den unike motoren skal løfte romflyet til den øvre atmosfæren i Mach 5,4 – og deretter videre ut i lav omløpsbane. Nå har Sabres viktige kjølesystem bestått ilddåpen sin.

Sabre beskrives som en revolusjonær konstruksjon – en blanding mellom en jetmotor og en rakettmotor. Den er utviklet av britiske Reaction Engines Limited, med støtte fra BAE Systems, Rolls-Royce og Boeing. Den europeiske romorganisasjonen ESA håper at reaksjonsmotoren skal kunne løfte Reaction Engines romfly Skylon opp til lav omløpsbane.

Fra starten og opp til den øvre atmosfæren benytter motoren atmosfærisk oksygen i forbrenningssyklusen sin – men når flyet forlater atmosfæren kobles det en medbragt tank med flytende oksygen inn til forbrenningsprosessen.

Skylons jetmotor gjennomskåret. Ill: Sabre

Forkjøler er nøkkelen

Meningen er at Skylon skal reise i Mach 5,4 – altså over fem ganger lydens hastighet – men den teoretiske grensen for motortypen anses å være Mach 25.

Den store utfordringen er imidlertid den ekstreme varmeutviklingen, og nøkkelen til framgangene er Reaction Engines effektive forkjøler. Systemet består av tett sammenpakkede tynne rør hvor gassen blir kjølt ned med helium. 

Under tester ved Colorado Air and Space Port i USA ble systemet satt på prøve. Der ble det simulert tilsvarende Mach 3,3 ved at man lot en motor fra den gamle jagerbomberen F-4 Phantom blåse jetstrålen sin over forkjøleren.

Testen viste at teknikken kunne kjøle ned en gasstrøm på 420 grader på en tyvendedels sekund, og teamet anser at systemet burde klare Mach 5 uten problemer. Det ville innebære at man raskt kan redusere energien i en luftstrøm på tusen grader. 

En titt inn i kjølesystemet på Sabre-motoren. Ill: Sabre

«Vi kan nå bevise mange av de påstandene som vi har kommet med som bedrift, og bakke opp dette med data av høy kvalitet. I det siste eksperimentet overførte vi i prinsippet øyeblikkelig 1,5 megawatt varmeenergi – noe som tilsvarer varmeenergien fra tusen hjem,» sier direktør Mark Thomas ved Reaction Engines, Limited til BBC.

Motortester neste år

Hjemme i England forbereder bedriften nå tester av selve motoren, og de forventes å gå av stabelen neste år. Motortypen bør også kunne gi oss fly som tar seg rundt Jorden på noen få timer. Og Mark Thomas konstaterer at selve kjølesystemet har et enda bredere bruksområde utenom høyhastighetsfly. Store deler av flyindustrien kan ha bruk for et ultralett og kompakt system som kan hente varme ut fra motorer.

  Grafikk: Jonas Askergren

Denne saken ble først publisert som Premium-sak (krever abonnement) på nyteknik.se.

Her er en video som forklarer litt mer om de enkelte komponentene i Sabre-motoren.

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå