Høyere produktivitet og bedre produktkvalitet. Det er resultatet når KUKA-robotene programmeres med programvaren Kuka. Spline, hevder Kuka Nordic i en pressemelding.
– Med Spline trenger man bare å velge arbeidspunkter. Deretter kjører roboten gjennom dem i full hastighet, selv ved komplisert geometri, sier Andreas Verga, Senior Application Engineer, Kuka Nordic AB.
Les også: Heder til norsk robot-forsker
Full akselerasjon
En robot som programmeres med Spline-bevegelser holder seg til den definerte bevegelsesbanen. Roboten kjører gjennom de innlærte/lagrete posisjonene uten å ta noen snarveier mellom dem i de såkalte tilnærmingsområdene. Det trengs altså ingen hjelpeposisjoner ved siden av den ønskete bevegelsesbanen for at roboten skal bevege seg riktig. Dessuten kan roboten brukes ved full akselerasjon og maksimal hastighet, i motsetning til hva som er mulig med tradisjonell programmering. Og repetisjonsnøyaktigheten er høy – resultatet blir like bra hver eneste gang. Maskinen kan også bevege seg bakover i samme spor uten omprogrammering.
– Den høye presisjonen hever produktkvaliteten. Og produksjonsavdelinger med Spline-programmerte roboter kan øke prosesshastigheten. Det betyr kortere syklustider og økt produktivitet, sier Andreas Verga.
For arbeidsoperasjoner der det er viktig at roboten klarer å følge en komplisert geometri med høy presisjon, skal Spline være velegnet til å få full kontroll på gjennomføringen. Eksempler på slike prosesser er nøyaktig påføring av limstriper, presis utfresing av spor, laserskjæring med små feilmarginer, kantsliping og sveising.
Miljøgevinster
Spline skal også bruke mindre energi fordi robotene posisjonerer seg raskere, med færre innsvingninger.
Tidligere lå begrensningene i hvordan robotpunktene ble beregnet. Men den begrensningen eliminerte Spline ved hjelp av smarte matematiske løsninger for planlegging av bevegelsesbaner.
Spline er gratis og følger med systemprogramvaren for alle Kukas roboter. Grensesnittet på Kukas smartPAD er uforandret, slik at det er enkelt for brukere som allerede kan lineær programmering og punkt-til-punkt-programmering å sette seg inn i hvordan Spline fungerer.