Det er tommelen opp for robotisering på mange nye områder.
Det er tommelen opp for robotisering på mange nye områder.

Robotekspert ser muligheter overalt

Hun mener at serviceroboter innen både industrien og samfunnet generelt blir viktige fremover.

Charlotte Skourup

Charlotte Skourup er leder av en forsknings- og innovasjonsgruppen i ABB innen olje og gass. Gruppen består av 20 høyt kvalifiserte personer som jobber tett sammen med både kunder og andre forskningsmiljøer for å utvikle nye og innovative løsninger for kjente og ukjente problemer.

Skourup har i tillegg en førsteamanuensis II-stilling ved Institutt for teknisk kybernetikk på NTNU, med ansvar for fagområdet operatørkommunikasjon.

Hun er også aktiv i det akademiske miljø, og har skrevet og vært medforfatter på en rekke artikler.

Skourup deltar på seminarer og konferanser i Norge og utlandet. I 2004 ble hun tildelt MIT Technology Review for young innovators under 34.

Tekst: Tom Kristian Venger, NFA

Hva står i fokus i ditt ekspertområde nå?

Å bruke oss mennesker på en smartere måte og være mer bevisste på hvilke oppgaver vi utfører, og hvordan vi kan utføre en rekke av dagens oppgaver på en mer effektiv måte, sett fra et systemperspektiv.

Jeg tror at det fremdeles er en enorm gevinst for mennesket å hente i å øke graden av automatisering. Vi skal gjøre dette på en smart måte, det vil si at vi skal bruke oss mennesker til det vi er flinke til, og ikke fortsette å utføre oppgaver som er tunge, slitsomme og til og med kan være farlige, ofte i et risikofylt miljø.

Dette kan for eksempel være oppgaver forbundet med inspeksjon og vedlikehold på olje- og gassanlegg. Ved å tenke nytt, og ta i bruk roboter for å utføre de fysiske oppgavene ute i felten, vil det bety mye for responstiden da de vil være tilstede og kan brukes når de trengs. Folkene som i dag jobber, for eksempel i serviceteams, vil fortsatt være viktige for å gjennomføre oppgavene. De må instruere systemet om hva som må gjøres, overvåke gjennomføringen og vurdere resultatene av oppgavene.

Det kan dreie seg om rutineoppgaver, som innhenting av informasjon, eller håndtering av en uventet situasjon som ikke er definert på forhånd. Et slikt system krever en form for fjernstyring som må utvikles med utgangspunkt i brukeren for å sikre at fokuset blir riktig i forhold til forutsetninger og forventninger.

Les: Pakker helautomatisk rømmeposer for frossenpizza hos Orkla/Stabburet

Hva er trendene i markedet?

 

Såkalt servicerobotikk er et sterkt voksende område. Det handler om å bruke roboter til å hjelpe og avlaste menneskene i hjemmet, helsevesenet, mm. En servicerobot kan også brukes innen industrien så lenge den ikke er en del av selve produksjonslinjen.

En stor trend innen servicerobotikk er utvikling av mobile roboter som ROV (Remotely Operated Vehicles), AUV (Autonomous Underwater Vehicles) og UAV (Unmanned Aerial Vehichle) for å utføre for eksempel inspeksjon og overvåking.

Også roboter som beveger seg rundt på bakken, eller kan bevege seg opp på prosessutstyr, er av stor interesse. Marine-installasjoner som undervannsteknologi og brønnboring benytter seg i større grad av ROV-ere for å få utført inspeksjon og ulike kartleggingsoppgaver. Det økende søkelyset på miljø har også vært med på å øke etterspørselen etter mobile roboter for å overvåke større områder eller å utføre en bestemt måling, som for eksempel gassdeteksjon.

Les: Robotene blir viktigere på NTNU

Hva er de største utfordringene?

Jeg mener at en av de største utfordringene er å ta i bruk ukonvensjonell automatisering innenfor områder som ikke nødvendigvis har vært automatisert tidligere. Mange kan oppfatte økt grad av automasjon som en trussel for sin egen rolle. I tillegg stiller industrien høye krav til pålitelighet og sikkerhet hvilket gjør at terskelen kan bli veldig høy. Men automatisering er så mye og kan tas i bruk på mange forskjellige nivåer.

Les: Robotene revolusjonerer i potetbingen, pakker 40 000 tonn automatisk ved Hvebergsmoen Potetpakkeri

Hvordan løses disse utfordringene?

Det å involvere brukerne i utvikling av nye systemer er nøkkelen til suksess! Og så å innføre servicerobotikk trinnvis. Det er ikke et poeng å snakke om roboten i seg selv for den er i utgangspunktet ikke smart. Den må bli fortalt hva den skal gjøre. Det er det mennesket som gjør.

Jeg tror generelt at innføring av økt grad av automatisering ofte kan gjøres mye enklere ved nettopp å ha en sterk brukerinvolvering kombinert med å ta i bruk teknologien trinnvis. Den trenger ikke alltid å løse alt med en gang uten å være prøvd ut i mindre risikofylte miljøer. Det gjelder for øvrig alle systemer.

Les: Hver tiende "ansatt" hos Ekornes er en robot

Hvordan er tilbakebetalingen (Return On Investment)?

Det avhenger av spesifikke business case, men det er mye som gjenstår og som fremdeles kan automatiseres. Innen olje og gass vil det bare bli enda større fokus på kostnader fremover.

Sist, men ikke minst, er dette en samfunnsinvestering. Behovet for arbeidskraft vil bare øke fremover, delvis på grunn av den økende andelen eldre i befolkningen, så det å ta i bruk servicerobotikk innen industrien og i samfunnet ellers vil være et skritt i riktig retning.

Les: Robotduo pakker hundepølser helt uten menneskelig assistanse hos Vom og Hundemat