Entreprisen som er lyst ut gjelder en strekning sør for tunnelen, som er markert med svart, stiplet linje. (Ill.: Statens vegvesen)

Riksveg 70 utbedres for 220 millioner

Riksveg 70 er hovedforbindelsen mellom Kristiansund og E 6, men det tyder ikke vegstandarden på. Mellom Sunndalsøra og Øydegard hvor rv 70 og E 39 møtes, er det lange strekninger som er for smale til at det kan markeres midtlinje.

Parsellen som nå skal utbedres, går mellom Øydegard og Bronneset. Her er vegstandarden ekstra dårlig. I tillegg til at vegen er smal, er kurvene krappe og bæreevnen dårlig på deler av parsellen.

Utbedringen av vegen er delt opp i tre entrepriser. Den første er den minste. Den gjelder en ca. 500 meter lang strekning hvor masseuttaket blir stort. Overskuddsmassen skal brukes på de to andre entreprisene.

Andre entreprise går ut før sommerferien. Den tredje som omfatter en 1 030 meter lang tunnel, går ut i august eller september.

Prosjektet finansieres ved at innkreving av bompenger til Kristiansunds fastlandforbindelse (Krifast) blir forlenget. Krifast var nedbetalt i fjor, men Stortinget vedtok å forlenge innkrevingen med tre år og 10 måneder.

Ny E 39 mellom Knutset og Høgset i Gjemnes kommune skal også finansieres på denne måten. Denne strekningen er 4,6 km lang og omfatter en 705 meter lang tunnel. Den skal også ferdigstilles i oktober 2011. Da blir E 39 1,4 km kortere enn i dag.