Nå klargjøres det for støp av sørgående løp. Entreprenøren, Skanska, heiser på plass forskalingen. Den henges opp i støpevogna, som kalles «Drammensvogna», med mange stålstag.

Han leder reparasjonen av Otta bru: – Redde for at hele brua kunne kollapse
Første støp før ferien
– Siden siste støp på nordgående løp av Isielva bru i mai er støpevogna nå trukket helt tilbake til nordenden av brua, hvor den er sideforskjøvet og flyttet over til sørgående løp. Vogna er de siste dagene skjøvet fram fra landkaret til posisjon mellom landkaret i akse 6 og søyle i akse 5.
Det forteller teknisk byggeleder på konstruksjoner på E16 Bjørum-Skaret, John Kjeken i en melding fra Statens vegvesen.
Når forskalingen er ferdig montert, starter armeringen for bruoverbyggingen for sørgående bru. Planen er at første støp på sørgående løp kan skje før entreprenøren går ut i sommerferie i juli.

130 meter lang og 350 tonn tung
Støpevogna på Isielva bruer er 130 meter lang og ca. 350 tonn tung. Alle bærende deler er i stål, mens taket/teltet over området der arbeidet pågår består av stål, noe trematerialer og en teltduk i plast.
Sørgående løp av Isielva bru støpes på samme måte som for nordgående løp - nordfra og sørover.
Til høsten en gang er det planen at dagens E16-trafikk forbi området skal flyttes over på det nye nordgående løp av Isielva bru.




Togselskap kritisk til at Bane Nor holdt Otta bru åpen: – Kunne blitt en kjempeulykke