Rigger seg klar for sommerstøp på E16 Bjørum-Skaret

Støpevogna til Skanska gjøres nå klar for støp av bru nummer to over Isielva på det store veiprosjektet gjennom Sollihøgda.

Her er støpevogna skjøvet helt tilbake på nordgående løp av Isielva bru før den ble sideforskjøvet over mot venstre til sørgående løp.
Her er støpevogna skjøvet helt tilbake på nordgående løp av Isielva bru før den ble sideforskjøvet over mot venstre til sørgående løp. Foto: John Kjeken
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
14. juni 2023 - 10:37

Nå klargjøres det for støp av sørgående løp. Entreprenøren, Skanska, heiser på plass forskalingen. Den henges opp i støpevogna, som kalles «Drammensvogna», med mange stålstag.

Både vei og jernbane ble tatt av skredet ved Nesvatnet i Levanger.
Les også:

Jernbanen rammes av skred og flom: – En fortvilet situasjon

Første støp før ferien

– Siden siste støp på nordgående løp av Isielva bru i mai er støpevogna nå trukket helt tilbake til nordenden av brua, hvor den er sideforskjøvet og flyttet over til sørgående løp. Vogna er de siste dagene skjøvet fram fra landkaret til posisjon mellom landkaret i akse 6 og søyle i akse 5.

Det forteller teknisk byggeleder på konstruksjoner på E16 Bjørum-Skaret, John Kjeken i en melding fra Statens vegvesen.

Når forskalingen er ferdig montert, starter armeringen for bruoverbyggingen for sørgående bru. Planen er at første støp på sørgående løp kan skje før entreprenøren går ut i sommerferie i juli.

Her monteres forskalingselementer som henges opp i støpevogna "Drammensvogna". Foto:  John Kjeken
Her monteres forskalingselementer som henges opp i støpevogna "Drammensvogna". Foto:  John Kjeken

130 meter lang og 350 tonn tung

Støpevogna på Isielva bruer er 130 meter lang og ca. 350 tonn tung. Alle bærende deler   er i stål, mens taket/teltet over området der arbeidet pågår består av stål, noe trematerialer og en teltduk i plast.

Sørgående løp av Isielva bru støpes på samme måte som for nordgående løp - nordfra og sørover.

Til høsten en gang er det planen at dagens E16-trafikk forbi området skal flyttes over på det nye nordgående løp av Isielva bru.

Støpevogna på plass på sørgående løp. Foto:  John Kjeken
Støpevogna på plass på sørgående løp. Foto:  John Kjeken
En av de søndre portalene til dagens Limfjordtunnel, som sto ferdig i 1969. Bildet er tatt i 2011.
Les også:

– En helt spesiell faglig disiplin

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.