KLIMA

Rekordhøy nedgang i utslippene i EU

Utslippene i EUs kvotepliktige sektor falt med 15,5 prosent i 2023 sammenlignet med året før, viser en ny rapport fra EU-kommisjonen.

CO2-utslippene i EU har falt kraftig fra 2022 til 2023.
CO2-utslippene i EU har falt kraftig fra 2022 til 2023. Foto: Cornelius Poppe/NTB
5. apr. 2024 - 11:45

Nedgangen er den største siden kvotesystemet ETS ble innført i 2005, ifølge rapporten.

Siden den gang har utslippene falt med 47 prosent. EU er dermed på god vei til å nå målet om 62 prosent kutt i utslippene innen 2030, heter det fra kommisjonen.

Mer fornybar energi

Den viktigste årsaken til at utslippene går ned, er at andelen fornybar energi, primært sol og vind, går opp. Utslippene i energisektoren falt med hele 24 prosent fra 2022 til 2023.

Nedgangen i energisektoren vil trolig fortsette. Bare i år har Tyskland stengt ned 15 kullkraftverk.

I industrien falt utslippene i fjor med 7 prosent sammenlignet med 2022.

ETS er et felles kvotesystem for EU- og EØS-landene, blant dem Norge, for CO2-utslipp. ETS gjelder først og fremst for industri, kraftproduksjon, luftfart og maritim transport.

I 2018 ble systemet strammet inn. Det betyr at det vil bli stadig færre kvoter å få kjøpt – og de blir dyrere.

Fabrikken til Chemring Nobel ligger på Sætre, med utslipp til Håøyfjorden i Indre Oslofjord. Det er like ved blant annet Håøya og Oscarsborg, som ses på bildet.
Les også

Asker: Klager på at sprengstoffabrikk får femdoble utslipp

Flyr mer

I luftfarten har utslippene imidlertid økt med 10 prosent. Det skyldes trolig at trafikken er på vei opp etter koronakrisen. Internasjonal flytrafikk inn og ut av EU er ikke omfattet av kvotesystemet.

Det er heller ikke landbruket. EU strever med å få på plass tiltak som kan få utslippene ned på dette området, men så langt har de mange bondeopprørene det siste halvåret satt en stopper.

Blant annet har ikke EU greid å enes om en ny lov om naturrestaurering etter at Tyskland snudde i aller siste sekund.

Som et klimatiltak tester togselskapet Great Western for tiden batteridrevne tog som skal erstatte dieseltog innen 2040, noe som vil gi betydelig større klimagevinst dersom strømmen til batteriene er utslippsfri.
Les også

Mindre bruk av gass ga lavere britiske utslipp

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.