Terminalbygningene for tog og buss må bygges om på grunn av gangbrua. Slik vil det se ut når alt en gang blir ferdig. (Bilde: Ill.: Pir II Arkitektkontor/SLA)

Reinertsen prosjekterer gangbru

Gangbrua skal gå over sporene på jernbanestasjonen. Hensikten med den er å etablere en kortere forbindelse mellom sentrum og den nye bebyggelsen som reises på Brattøra. Tverrforbindelsen AS, som eies av utbyggerne, er byggherre for brua.

Anbudskonkurransen om forprosjektet ble lyst ut i fjor høst. Intensjonen var at konkurransen også skulle omfatte bygging av brua, men byggherren er ikke forpliktet til å gi den jobben til Reinertsen, hvis man ikke blir enige.





Dobbel ønskekvist

Entreprenøren får ikke frie hender under forprosjekteringen. De viktigste kortene ble lagt etter en arkitektkonkurranse om brua i 2007. Den ble vunnet av Pir II Arkitektkontor i Trondheim med forslaget «Dobbel ønskekvist». Det skal ligge til grunn for utformingen av brua. Vinnerne av arkitektkonkurransen skal samarbeide med Reinertsen i prosessen videre.

Det uvanlige navnet på vinnerforslaget skyldes at brua deler seg i to grener i begge ender. Det er ikke det eneste spesielle med den. Gangbanen får sterkt varierende bredde, men den er svært bred hele vegen. På det smaleste blir den 6 meter, på det bredeste over 15 meter.





Inviterer til opphold

Den store bredden skyldes at brua ikke bare skal gi kort forbindelse over sporene, den skal også invitere til opphold. Brua betraktes som et lite byrom som forbinder sentrum og Brattøra. Den blir bygd slik at det blir mulig å etablere ramper mellom gangbanen og plattformene mellom sporene. Det er også planer om å reise bygninger over sporene med direkte forbindelse til brua.

Reinertsen skal være ferdig med forprosjektet til sommeren. Hvis partene blir enige, blir det byggestart til høsten. Byggetiden er beregnet til ca. et år. Trondheim kommune har krever at en gangbru er på plass før bygningene som skal oppføres på nordsiden av sporene, kan få ferdigattest.