Når Tangtunnelen er ferdig, vil ikke E 6 ligge som en barriere mellom Stjørdal sentrum og sjøen slik den gjør nå. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Reinertsen Anlegg støper Tangtunnelen

Kulverten er kjent som Tangtunnelen. Den inngår i prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal. Oppdraget ga ikke entreprenørene den helt store tenningen. Vegvesenet fikk bare inn tre anbud, men slapp ubehagelige overraskelser som gjerne følger med lav interesse. Det laveste anbudet lå ikke mye høyere enn kostnadsoverslaget.

Reinertsen Anlegg skal også støpe betongtrau i forlengelse av kulverten i begge endene. Disse får en samlet lengde på 145 meter. På sørsiden blir trauet omtrent dobbelt så langt som på nordsiden. Både kulverten og trauene må være vanntette fordi kjørebanen blir liggende lavere enn grunnvannstanden.

Tangtunnelen skal erstatte en to-felts strekning vest for Stjørdal sentrum. Ny og gammel veg følger samme trasé. Når kulverten er ferdigstøpt, blir området over og på siden etterfylt og beplantet. Etterfyllingen inngår i entreprisen. Det gjør også elektroarbeider, vann- og avløpsystem og etablering av midlertidig veg for E 6 utenom byggegropen.

Prosjekteringen omfatter bare betongkonstruksjonene. Reinertsens folk får ikke mye å gå på når det gjelder traséen. Mange kort er lagt, prosjekteringen gjelder først og fremst utførelsen av betongkonstruksjonen og omfanget av spunt. Grunnlaget for totalentreprisen er laget av Multiconsult.

Entreprenøren må være ferdig med sin del av jobben innen 1. september 2011. Senere samme høst blir Tangtunnelen klar til bruk. Da skal E 6 ha fått fire felt på den tre km lange strekningen Værnes-Havnekrysset i Stjørdal kommune.