BYGG

– Regjeringen må handle nå

MÅ HANDLE NÅ: - Regjeringen må ta grep og prioritere utbyggingen av intercity-triangelet nå, sier Advansia-direktør Bjørn Sund.
MÅ HANDLE NÅ: - Regjeringen må ta grep og prioritere utbyggingen av intercity-triangelet nå, sier Advansia-direktør Bjørn Sund. Bilde: Truls Tunmo
Truls Tunmo
23. apr. 2010 - 13:56

Dette frykter administrerende direktør i utviklingsselskapet Advansia, Bjørn Sund.

– Regjeringen må ta grep nå og prioritere Intercity-triangelet Oslo-Halden, Oslo-Lillehammer og Oslo-Grenland. Høyhastighetsbaner til Stavanger, Bergen og Trondheim er vel og bra, men det må først prioriteres å bygge ut jernbanen i østlandsområdet der det bor flest mennesker, sier Sund til Teknisk Ukeblad.

Sund var blant annet øverste leder for utbyggingen av samtlige OL-anlegg på Lillehammer. Han ledet også flyplassutbyggingen på Gardermoen, og han hadde ansvaret for utbyggingen av Telenor og universitetssykehuset Ahus på Lørenskog.



300 km/t

Et kraftig jernbanenett i dette området vil kunne fange opp et stort folketall, ifølge Sund.

– På denne måten kan det etableres en effektiv arbeids- og bostedstransportløsning. Banestrekningene må i sin helhet kunne tåle minst 250 km/t, men jeg mener at man bør bygge skinnegang som tåler 300 km/t på disse strekningene. Disse kan da inngå i et eventuelt fremtidig langdistanse høyhastighetsnett mellom de store byene i Sør-Norge, sier Sund.



15 år

Ifølge Advansia-direktøren vil det koste om lag 70 milliarder kroner å etablere intercity-triangelet med samme hastighetsdimensjon som det Gardermobanen har (240 km/t).

– Man må se dette i et 15-års perspektiv. Det er et akseptabelt ambisjonsnivå rent tidsmessig for å bli ferdig med intercity-strekningene. Nå må politikerne være så modige at de bestemmer seg for å ha ferdig dette prosjektet innen 2025. Da snakker vi om en kostnad på 7-8 milliarder kroner per år over en gjennomføringsperiode på ca 10 år, sier Sund.



Staten hovedmotor

Han mener at staten må ta den største finansieringsbyrden.

– Det bør dannes et statlig aksjeselskap for utbyggingen av intercity-triangelet som får som oppgave å gjennomføre det nye jernbanenettet. Det vil være en bedre modell enn å legge prosjektet under Jernbaneverket som har en rekke andre banestrekninger å ivareta både med hensyn til utbygging, drift og vedlikehold. De må konsentrere seg om å få dagens jernbane til å fungere godt, og har betydelige utfordringer med å få til dette. Et nytt storprosjektselskap vil ha fokus kun på en oppgave - få store ressurser og tiltrekke seg de beste fag- og gjennomføringsmiljøene, sier Sund.

Han sammenligner modellen med hvordan Gardermobanen og Gardermoen ble bygd.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Sånn må det gjøres nå også. Denne typen aksjeselskap er dessuten vanlig i etableringen av større prosjekter i mange andre land. Hvis ikke regjeringen tar grep nå, blir togsituasjonen antagelig som i dag i overskuelig fremtid, sier Bjørn Sund.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.