– Det er viktig for regionen og viktig for hele Sør-Norge. Disse midlene gjør at fremdriften i planleggingen kan fortsette. Strekningen er i dag preget av lav standard, tunneler med stort behov for vedlikehold og oppgraderinger og skredutsatte områder. Derfor prioriterer vi penger i statsbudsjettet for neste år. Det er et tydelig signal om vår ambisjon om å gjennomføre Arna-Stanghelle, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i en pressemelding.
Gjennom prosjektet ønsker Statens vegvesen og Bane Nor å utarbeide en ny løsning for vei og bane som er tryggere, raskere og mer forutsigbar.
Støre får støtte av finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).
– For regjeringen er det viktig å vise at vi planlegger for fremtiden. Dette prosjektet er viktig for å binde landet sammen. Vi vil at Arna-Stanghelle skal bygges. Derfor prioriterer regjeringen å fortsette det forberedende arbeidet, sier Vedum.
Prosjektet har blitt utsatt flere ganger tidligere. I juli viste nye tall fra Statens vegvesen at ny vei og bane til Stanghelle vil koste 33,2 milliarder kroner, skrev Bergens Tidende.
Prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane Nor sier til VG at prosjektet kan stå ferdig om ti til tolv år.
– Det er ikke to streker under svaret på hvor mye det vil koste, men anslaget i dag er over 30 milliarder kroner, sier han til avisen.
![Containerne på godstoget lå nærmest stablet oppå hverandre etter avsporingen ved inngangen til Arnanipatunnelen i Bergen.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834520/Skjermbilde%25202024-03-27%2520kl.%252014.18.55.png)
Bane Nor krever at togselskapet betaler for oppryddingen