Nøyaktige opplysninger om skipets bevegelser i alle akser og retninger kan bety mye for sikkerheten til mannskap og utstyr.
Derfor har Kongsberg Seatex jobbet med å utvikle sensorer og utstyr som gjør det mulig.
Bygger på erfaring
Ifølge Kongsberg-selskapet, er det flere tiår med utvikling av posisjonerings- og bevegelsesmålingsutstyr som la grunnlaget for systemet, som er kalt VMM 220.
Systemet kombinerer input fra Seatex-systemet Motion Reference Units (MRU) og Seapath.
Kobler det som er der
Informasjonen kombineres med andre signaler fra værdata og navigasjonssystemer. Ifølge Kongsberg har svært mange skip de nødvendige sensorer og utstyr om bord allerede.
Det nye er at dette kan kobles sammen og analyseres og presenters i VMM 200 i sanntid.
Alarm og grenser
Operatører av skip kan sammen med statistikk og erfaring sette inn grenseverdier for sikre operasjoner, blant annet på offshorefartøyer og ankerhåndteringsskip.
Når kritisk grense nærmer seg, vil alarmen gå og operasjoner kan avbrytes uten å sette sikkerheten til mannskapet i fare.