Slik vil AW101 se ut når den får Luftforsvarets farger. De første to maskinene skal trolig leveres om i overkant av tre år. (Bilde: Agusta Westland)

Nytt redningshelikopter

Redningshelikopteret kan tjene Norge til 2060

Norge planlegger å bruke AW101 i 40 år.

Slik Sea King har vært spydspissen i den nasjonale redningstjenesten i over 40 år, vil AW101 vil være det samme i 30, opp til  40 år.

Det sa justis- og beredskapsminister Anders Anundsen da han torsdag signerte kontrakten for kjøp av 16 redningshelikoptre fra Agusta Westland.

– Sea King har vært et symbol for sikkerhet og beredskap langs kysten i to generasjoner. Nå skaffer vi et nytt symbol for sikkerhet for de neste to generasjoner. Dette er en flott julegave til det norske folk, sa Anundsen.

Om tre år

De første to redningshelikoptrene skal leveres til Norge 1. april 2017. Etter cirka et år starter innfasingen, og samtlige Sea King skal være pensjonert i løpet av 2020.

Imidlertid jobbes det med å gjøre denne overgangen raskere.

Ifølge Anundsen var rekkevidden til AW101 utslagsgivende for at den gikk til topps i den norske redningshelikopteranskaffelseskonkurransen Nawsarh.

Anundsen trakk fram at selv om Lufforsvaret fortsatt skal operere statens redningshelikoptre, vil anskaffelsen også komme sivil norsk industri til gode. Da spesielt AIM Norway på Kjeller og Kongsberg Defence Systems.

Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen og toppsjef i selskapet AgustaWestland, Daniele Romiti signerte torsdag kontrakt om levering av 16 nye redningshelikoptre til Norge.
Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen og toppsjef i selskapet AgustaWestland, Daniele Romiti signerte torsdag kontrakt om levering av 16 nye redningshelikoptre til Norge. Varfjell, Fredrik

Korrupsjon

– Det har vært krevende forhandlinger med Agusta Westland, særlig på grunn av korrupsjonsanklager mot tidligere ansatte, men vi har klausuler som beskytter den norske stat, understreket justisministeren.

Investeringskostnaden er på 6,25 milliarder kroner.

Les også: Redningshelikopter-kontrakten kan bli kansellert etter signering

Overgangsfasen

– Denne kontrakten er en milepæl for Agusta Westland. Vi har vært trygge på at AW101 er helikopteret som best passer den norske redningstjenesten. Nawsarh-konkurransen har vært krevende, men rettferdig. I dag feirer hele vårt selskap, sa Agusta Westland-sjef Daniele Romiti på signeringsseremonien.

Ifølge ham har cirka en tredel av de drøyt 200 leverte AW101-ene sar-tjeneste som sin primæroppgave.

– Vi produserer også den høyt verdsatte Sea King, og vi er i en unik posisjon for å best mulig sørge for overgangen til AW101, sa AW-direktøren.

Les også:

Det nye redningshelikopteret kan også bli «nordsjøbuss»

Norge tjener på danskenes helikopterkrise