STERK: I nye Renault Laguna vil du etter jul kunne få selskapets nyeste turbodiesel på 130 kW og 350 Nm. (Bilde: RENAULT)
PIEZO: Ved hjelp av piezoelektrisk effekt i injektorene kan Renaults nye toliters turbodiesel yte 170 hk/130 kW og får et dreiemoment på 350 Nm. Avgassenes sotpartikler samles i et eget filter og brennes av med jevne mellomrom ved 600 grader C ved hjelp av en femte injisering. Injeksjonsdiagrammet iser normalforløpet: En tidlig innsprøytning, en liten noe senere, så en hovedinnsprøytning rundt øvre dødpunkt og så en avsluttende litt senere. (Bilde: RENAULT)

Råsterk tysk-fransk diesel

Forbrenningsarbeidet fordeles over tid, virkningsgrad og tilgjengelig ytelse øker, produksjonen av nitrogenoksider går ned.

Multi-injisering er mulig takket være den piezoelektriske effekten i en stabel krystaller. Påsettes strøm

utvider stabelen seg og løfter en nål som avdekker innsprøytningshull i injektoren. Dette skjer mange ganger per millisekund.

Sotfelle

Renaults nye toliter går normalt på fire innsprøytninger per arbeidsslag, to som starter det hele, en hovedinjisering og en som avrunder forløpet.

En femte innsprøytning tas i bruk de ganger man vil øke avgasstemperaturen for å brenne opp lagret sot i en spesiell sotfelle i avgassystemet.

Den nye motoren yter 170 hk/130 kW og har et dreiemoment på rundt 350 Nm. Det blir 85 hk per liter slagvolum, rekord for vanlige bruks-dieselmotorer. Slike tall var før bare oppnåelige i høyt trimmede rallyvarianter av bensinmotorer, men som nå altså blir hverdagskort når nye Laguna kommer etter jul.

Renault hevder at den nye motoren møter renhetskravene i Euro IV og at forbruket på landevei vil ligge ned mot 0,5 l/mil. Utslippene av CO 2 vil i snitt ligge rundt 140 g/km.