NY VEI: Fra tunnelinnslaget er det laget 1200 meter ny vei mot Jordalsgrenda. FOTO: STATENS VEGVESEN (Bilde: STATENS VEGVESEN)
PORTAL: Montering av portal på Fressviksida i februar 2007. På bildet ser vi Ove Nesje (t.v.), byggeleder Jon Magne Frisvoll og Odd Arild Lindseth, alle fra Statens vegvesen.FOTO: STATENS VEGVESEN (Bilde: STATENS VEGVESEN)
FERDIG: Tunnelinngangen mot Jordalsgrenda begynner snart å bli ferdig.FOTO: STATENS VEGVESEN (Bilde: STATENS VEGVESEN)

Rassikker vei langs Sunndalsfjorden

  • Bygg

Fakta



  • Tunnellengde: 2250 m
  • Ny vei: ca. 2000 m
  • Åpning: 29. juni
  • Pris: Ca. 151 mill. kr.

Strekningen har vært stengt på grunn av ras 39 ganger de siste 30 årene.

Særlig de ti siste årene har det gått hyppige ras, og rasfaren har vært vanskeligere å forutse.

– Rundt Valneset er den smaleste og verste strekningen på veien fra Molde til Sunndalsøra. Det er en vond strekning som nå blir luket ut, sier prosjektleder Ivar Hol hos Statens vegvesen.

Polert fjell

– Dette skyldes at løsneområdet for ras har blitt glattere og polert. Strekningen er i tillegg både smal og svingete, og har totalt sett den dårligste geometriske standarden på riksvei 62, sier han.

NCC Construction AS har stått for byggingen av den 2250 meter lange Skrøotunnelen. I tillegg til selve tunnelen består prosjektet av ca. 2000 meter ny vei i dagen, 800 meter i Fressvika og 1200 meter i Jordalsgrenda.





Gang- og sykkelvei

– Sunndal kommune har bidratt med 1, 2 mill. kroner for å få bygget gang- og sykkelvei gjennom Jordalsgrenda samt ny gangveibro over Jordalselva. Det var praktisk å gjøre dette når vi først var i gang med veiprosjektet, sier Hol.

Skrøotunnelen har fire havarilommer, nødtelefon og brannslokkingsapparat for hver 125 meter. Det er innlagt kabel for NRK P1, redningsfrekvens og mobiltelefon. Første salve på tunnelen ble avfyrt 8. mars 2006, og etter knappe ni måneder med tunneldrift var det gjennomslag 30. november i fjor.

– I prosjektet har det vært god framdrift og et sjeldent godt samarbeidsforhold med NCC først og fremst. Det har vært flinke folk i arbeid, og jeg er imponert over arbeidet som er gjort. Framdriften har gått så det suser uten at det er gått ut over sikkerheten. Derfor all honnør til NCC, påpeker Han





Sikring

Det har ikke vært noen alvorlige arbeidsulykker. Det har vært en del sikring mot vann, og en del bolting og bruk av sprøytebetong. – Der vi har vært i tvil om sikring, har vi sagt ja. Denne tunnelen føler jeg meg rimelig trygg på, sier Hol.

Litt spesielt er det at det er valgt en prefabrikkert portalløsning.

– I stedet for plasstøpte portaler, har vi brukt betongelementer som er produsert i Danmark. Dette er en relativt rask rimeligere måte. Med en lengde på totalt 100 meter, er det forholdsvis lange portaler. Disse portalene er vi godt fornøyd med, sier han.

Framdriften gikk så greit at åpningen av strekningen som var satt til august, vil skje 29. juni. Da blir det tunnelmarsj fra begge sider av tunnelen der folk møtes i midten av tunnelen som ligger på kommunegrensa mellom Nesset og Sunndal. Der vil det bli taler, underholdning og snorkutting. Statssekretær i Landbruksdepartementet, Leif Helge Kongshaug (V), skal så for den offisielle åpningen.

Veiprosjektet har en kostnadsramme på 151 mill. kroner. – Det ser ut til å holde, sier prosjektleder Ivar Hol.