– Kunnskap og erfaring kan samles på nye måter på et datamedia som for eksempel CD, intranett/internett, og deretter spres til et stort antall brukere, sier Einar Bordewich, opplæringsansvarlig i Cad Quality. Med elektronisk opplæring kan flere kurses samtidig til en lavere kostnad.
De to kursene som nå er klare for e-læring er AutoCAD 2000i og 2002. – I Sverige ble produktet lansert tidligere i år, og det har vist seg at selskaper kan spare mellom 25 og 50 prosent av opplæringskostnadene ved å satse på interaktiv opplæring, hevder han.
Cad Quality (Cad-Q) ble etablert i Norge for et år siden med utgangspunkt i mennesker fra Cadpoint, Thrane, ViaNova og Cadnet Nord. – Målsetningen med etableringen av Cad-Q er å tilby kunder et miljø med faglig kompetanse kombinert med sterk produktkompetanse, hevder Bordewich.
Fleksibelt
Han mener den viktigste grunnen til å satse på e-læring er fleksibiliteten. Det innebærer at hver elev har muligheten til å lære i sitt eget tempo innenfor de områdene som passer best i forhold til arbeidshverdagen. Opplæring gjennom et interaktivt kurs har vist seg å ha bedre innlæringseffekt på grunn av at flere sanser brukes samtidig. Dette korter også ned innlæringstiden og gjør at den blir mer effektiv enn tradisjonell opplæring.
Løsningen er dynamisk og kan tilpasses den enkelte bedrift eller medarbeiders behov, basert på en kunnskapstest. Med utgangspunkt i denne testen kan opplæringen fungere både som grunnkurs, oppdateringskurs og videregående kurs.
Som et eksempel kan den opplæringsansvarlige i et selskap tilpasse innholdet i kurset og vanskelighetsgraden på testene til egne definerte brukerkategorier og grupper. Kurset kan enten utgjøre en del av den mer tradisjonelle opplæringen i et kurslokale eller fungere selvstendig.
Realistiske oppgaver
De to DAK-kursene er laget med verktøyet M2S Tools i opplæringsprogrammet Wit, et av verdens mest brukte elektroniske opplæringsprogram. – Wit bygger på grunnleggende pedagogiske prinsipper om interaktivitet og problemorientering. Vi krever intensiv oppmerksomhet av studenten og stimulerer til høy aktivitet gjennom hele kursmateriellet. All praksis skjer i den autentiske programvaren som opplæringen omhandler, sier Bordewich.
Gjennom en innledende kunnskapstest får eleven direkte henvisning til hvilke momenter han eller hun bør trene på. Det er også mulig å gjennomføre alle øvelsene i valgfri rekkefølge. På en enkel måte kan man gå tilbake til den delen av kurset man sist jobbet med. – Tanken er at eleven både skal ha kurset og AutoCAD-programmet åpent samtidig i ulike vinduer, forklarer Bordewich.
Da blir øvingsoppgavene mer realistiske og man får samtidig den nødvendige treningen. Eleven hører på instruksjonene og ser hvordan det utføres samtidig som oppgaven gjøres i selve programmet. Når man er ferdig med alle kapitlene, tar man en test. Hvis den blir godkjent, kan programmet skrive ut et kursbevis direkte. Deretter genereres en sluttrapport.
Samarbeid med SND
– Samlet utviklingskostnader for prosjektet har ligget på ca. to millioner kroner. Det har vært et betydelig løft for vår virksomhet, sier Bordewich. – SND så vårt e-læreprosjekt som fremtidsrettet og strategisk viktig, og har derfor bidratt med midler til realiseringen. Samarbeidet med SND om prosjektet ser vi som et kvalitetsstempel både med hensyn til selve konseptet og utviklingen av dette.
Med disse nye produktene kompletteres Cad Qualitys portefølje innen opplæring og kundene har nå full frihet til å velge den metoden som passer best for de ansattes kompetanseheving. De kan velge mellom tradisjonelle kurs, tre ulike bedriftspakker og nå også opplæring i form av e-læring. – Vi mener det er et realistisk mål at de norske AutoCAD-brukerne skal benytte 10 prosent mer av tiden sin på ingeniørarbeid, hevder Bordewich.
Markedet
– Markedet har allerede reagert meget positivt på produktet. Store aktører både innen offentlig og privat virksomhet ser fordelene og har allerede anskaffet seg dette, og flere er i ferd med å vurdere iverksetting i sin virksomhet, forteller Bordewich.