Stig F. Mathisen i FMC Technologies taler varmt om det å benytte elektriske aktuatorer i stedet for hydrauliske i subsea installasjoner. (Bilde: Hilde Kari Nylund)
En elektrisk aktuator vil bidra til at kontrollsystemet får bedre ”øyne og ører” og bedre datakraft slik at systemet kan ta bedre beslutninger, sier Stig F. Mathisen fra FMC Technologies. (Bilde: FMC)

Raskere og mer presist

Mer presis, raskere regulering, liten og lett, enklere å bytte ut: Dette er fordeler ved elektriske aktuatorer subsea, ifølge Stig F. Mathisen i FMC Technologies

Tredje generasjon

FMC skal levere 79 elektriske aktuatorer til Åsgard, via Aker Solutions. Det er tredje generasjon G3 eAktuatorer. De er fullt redundante, og vektkravene har vært drivende for utviklingen.

– Vi hadde et produkt vi tok utgangspunkt i, og skulle legge inn dobbel funksjonalitet og samtidig få vekta ned under 100 kg, forteller Stig Mathisen. Tidsplanen var tett, så montasjeprosess og testprosess måtte optimaliseres for å starte produksjonen med full hastighet fra dag 1. Konseptet ble utviklet i samarbeid mellom produksjonsfolk og produktutviklere.

– Til vår begeistring virket det. Når vi satte i gang, gikk produksjonslinja smertefritt, forteller han.

KRISTIANSAND: Under Subsea 2014-konferansen i regi av Norsk Forening for Automatisering, presenterte Mathisen elektriske aktuatorer som selskapet har levert til Åsgard Subsea Compression-prosjektet. Ifølge Mathisen, som er leder for eSolutions i FMC Technologies, handler det om at kontrollsystemet får bedre ”øyne og ører” og bedre datakraft slik at systemet kan ta bedre beslutninger. Han legger ikke skjul på at selskapets visjon er å etablere en helelektrisk subsea kontrollsystemstandard. På spørsmål om fordelene med elektrisk aktuator svarer han:

– Den er mer presis, har høyere hastighet på reguleringsprosessen, er liten og lett og kan enkelt byttes ut, ramser Mathisen opp.

Les om: Krevende kompresjonsprosjekt

Presisjon gir gevinst

Helelektriske løsninger utfordrer hydrauliske kontrollsystemer. Hydrauliske aktuatorer fungerer trinnvis, og da nærmer man seg for eksempel ønsket trykknivå stegvis. Det kan gi et gap mellom ønsket og faktisk verdi.

– Reguleringseksperter mener at selv en liten forbedring av presisjonsnivå gir stor verdi for reguleringsprosessen. Her ligger det også penger. Kunder sier at dette gir stor merverdi, forteller Mathisen. Han mener hydrauliske systemer har en rekke ulemper, som risiko for håndtering av trykksatt utstyr og utslipp av hydraulisk kontrollvæske i sjøen.

Les også: Nitrogen eller olje – valgets kval

En elektrisk aktuator vil bidra til at kontrollsystemet får bedre ”øyne og ører” og bedre datakraft slik at systemet kan ta bedre beslutninger, sier Stig F. Mathisen fra FMC Technologies. FMC

Kjent tilstand

I motsetning til de hydrauliske kan man kjenne tilstanden til en elektrisk aktuator slik at man vet når man bør tenke på å skifte den ut. Mathisen mener at man på den måten kan planlegge utskiftingen ved neste vedlikeholdsoperasjon, en stor fordel i forhold til hydrauliske løsninger. Det er mer uforutsigbart, og det krever kostbart reparasjonsverktøy. Slike ad hoc-reparasjoner koster millioner, sier Mathisen.

Pilot nedihulls-ventil

Et motiv med helelektriske løsninger er selvfølgelig å slippe hydraulisk infrastruktur. En av innvendingene Mathisen ble møtt med på konferansen, var at nedihullsventiler fortsatt er hydrauliske. Det krever hydraulikk hele veien til brønnen, og da kan man like godt bruke hydrauliske aktuatorer.

– Nå finnes det en pilot subsea med elektrisk nedihullsventil. Når den er kvalifisert, finnes det produkter på markedet som gjør at du kan være fullelektrisk, parerer Mathisen. De første generasjonene elektriske aktuatorer har vært dyrere enn hydrauliske alternativer.

– Det er selvfølgelig en viktig begrensning. De siste årene har vi jobbet med å få elektriske aktuatorer til konkurransedyktig pris, som løsningene jeg presenterte her. Da fører merverdien som følger med det elektriske til at det er å foretrekke, mener Mathisen.