– SFTs anbefaling om et omsetningspåbud på 2 % biodrivstoff vil føre til at overgangen til mer miljøvennlig drivstoff i Norge stopper opp fullstendig, sier Kari Asheim i Norsk Bioenergiforening.
I går ble det kjent at SFT anbefaler å bremse opptrappingen av innføring av biodrivstoff i Norge.
– Stanser klimatiltak
Regjeringen vil øke biodrivstoffinnslaget fra to til fem prosent i 2009, men SFT anbefaler nå at innblandingsnivået holdes på to prosent. Det er nesten det nivået Norge har i dag.
– Et omsetningspåbud på 5 % ville ført til økt bruk av klimavennlig og bærekraftig biodrivstoff i Norge og gitt CO2-reduksjoner fra bilparken tilsvarende 350 000 tonn CO2-ekvivalenter i året. Det er uheldig at SFT nå anbefaler å stanse dette viktige miljøtiltaket, sier næringspolitisk rådgiver i Nobio, Kari Åsheim.
– Kravene er oppfylt
At SFT nå foreslår å vente til EU iverksetter miljøkravene er helt unødvendig. Dette er krav som allerede stilles, og overoppfylles, av de aktørene som satser på biodrivstoff i Norge, hevder Nobio.
I Fredrikstad er biodieselanlegget Uniol under bygging. Administrerende direktør Jon Duus reagerer kraftig. Han mener at de i dag kan dokumentere at den biodieselen de framstiller er produsert på en bærekraftig måte.
– Det er ikke noe problem å skaffe det biodrivstoffet landet trenger for å oppnå fem prosent bruk og samtidig ha dokumenterte krav til klimaeffekt. Vi kan også dokumentere at vi vil slippe ut opptil 50 prosent mindre CO2 ved å bruke biodiesel framfor fossilt brennstoff. Jeg ser ingen grunn til at regjeringen nå skal gå tilbake på det opprinnelige kravet om fem prosent biodiesel på tankene fra 2009, sier han.
– Biter seg selv i halen
SFT begrunner anbefalingen med at første generasjons biodrivstoff berører etiske sider som konsekvenser for matvarepriser og forsyningssikkerhet for mat, samtidig som det er usikkerhet og til dels faglig uenighet om effektene.
Tilsynet vil at Norge skal vente med økt bruk av biodrivstoff til EU har på plass miljøkriterier.
– SFTs anbefaling om å vente med å satse mer på biodrivstoff ut fra miljøhensyn er å bite seg selv i halen. Det SFT i praksis foreslår å kaste på dør er det biodrivstoffet alle vil ha, bioetanol og biodiesel med svært høy klimanytte og gode miljøregnskap, sier Kari Åsheim.