Fergen Al Salam Boccaccio 98 var i realiteten en plimsoller, og ektremt lite sjødyktig.

Rapport slakter egyptisk fergeulykke

  • samferdsel2

Dette fastslår underspkelseskommisjonen etter fergeulykken i en rapport, skriver BBC på sine nettsider.

Fergen As Salam Boccaccio 98 kantret 70 km utenfor kysten, og mer enn 1000 av de 1400 pasasjerene omkom.

Tette avløp

Det alvorligste bidraget til ulykken, foruten brannen som oppsto på bildekket, var tette avløp på bildekket.

Avløpene var tettet med papir, plastposer og annet søppel.

Da besetningen ville slukke brannen med vann, fyltes bildekket raskt med en kritisk mengde vann på grunn av de tette avløpene.

Ustabil konstruksjon

Konstruksjonen på fartøyet var så ustabil, at det skulle bare noen få centimeter vann på dekk før den begynte å kantre.

Da den først begynte å få slagside, tok de tbare noen få minutter før den kantret og sank.