Racerbil på Hytan

HYTAN-RACERBIL: Espen Enerhaugen er i ferd med å ferdigutvikle konseptbilen FYK som skal være med på ONS-utstillingen i Stavanger. (Bilde: Truls Tunmo)
Illustrasjon av FYK foran Statoil-stasjonen i Stavanger. (Bilde: AETEK)
FYK under testing på Eggemoen. (Bilde: AETEK)
RASK: FYK vil med sine rundt 300 hk være god for hastigheter som bare er lovlige på en racerbane. (Bilde: Truls Tunmo)
BAK FYK: Et spektakulært syn. (Bilde: Truls Tunmo)

Miljøbil og racerbil. Poenget er å gjøre det miljøriktige så attraktivt som mulig.

– Vi tok initiativet til å lage en konseptbil som demonstrerer et poeng, nemlig at hvis man skal rette publikums kjøpekraft i en miljøriktig retning, så må man presentere det miljøvennlige som mer spenstig enn eksisterende alternativ. Det var bakgrunnen for FYK, sier prosjektleder i Aetek, Arild Tjomsland.

FYK er i høyeste grad et spenstig bilprosjekt. Den har motor og girkasse fra Ferrari, og ramme og karosseri er støpt og formet hos Aetek. Bilen skal lakkeres i sølv, og den vil garantert vekke oppsikt i Stavanger.

Det mest spennende med bilen er likevel at den går på drivstoffet hytan.

– Dette er en gass som er en blanding av hydrogen og naturgass. Blandingen gjør at den blir mer effektfull og den gir lavere utslipp enn naturgass i seg selv. Mellom 8 og 11 prosent i hytangassen er hydrogen, resten er naturgass, sier Tjomsland.



Unngår problemer

Foruten lavere utslipp og høyere ytelse, gir hytan også andre fordeler.

– Vi unngår de problemene en ren hydrogenmotor får, for eksempel høy temperatur og lekkasjer i alle pakninger, sier Tjomsland.

Statoil er hovedsponsor til FYK-konseptbilen. Raufoss Fuel Systems monterer inn gasspåfyllingsanlegget og selve tanken på bilen.

– Bergans er med på interiørdelen i bilen, mens S&T electronics utvikler og produserer motorovervåkningsanlegg og digitalt display.



Krefter

FYK vil sparke godt i fra når den får anledning til det. V8-motoren fra Ferrari vil yte opp mot 300 hk. Det er mye på en bil som maksimalt kommer til å veie 850 kilo.

– Dette er en bil som vi kan forvente oss mye av når det gjelder ytelser. Når det gjelder forbruket, satser vi på en tankkapasitet som gjør den i stand til å kunne kjøre ca 30 mil, sier Espen Enerhaugen i Aetek. Det er han som hovedsakelig fysisk former og bygger FYK, som viser at hytan kan egne seg som drivstoff. I midten av august står Statoils nye stasjon på Forus klar, og der blir hytan en av drivstofftilbudene.

– Biler som fra før går på naturgass, kan uten problemer gå på Hytan. Ytelsene vil øke med dette drivstoffet, sier Tjomsland.

Når FYK blir presentert under ONS-utstillingen i Stavanger, har Aetek et 10 måneder gammelt prosjekt med hard jobbing bak seg.

–Det er et sammenfall av tilfeldigheter som gjorde at vi er med på ONS. Vi gikk i gang med hytanbilprosjektet på eget initiativ, og så viste det seg at Statoil ville teste ut hytan som drivstoff. Dette blir spennende, sier Arild Tjomsland.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå