IKT

Prøver mobilgaranti for retten

TIL RETTEN: Administrerende direktør Johan Dolven i Forbrukerforsikring klager nå Nokia inn for Forliksrådet i Oslo.
TIL RETTEN: Administrerende direktør Johan Dolven i Forbrukerforsikring klager nå Nokia inn for Forliksrådet i Oslo. Bilde: Newswire
Finn Halvorsen
17. aug. 2006 - 07:28

Krangelen om hvor lenge en mobiltelefon skal vare har pågått i flere år.

Nokia og andre mobiltelefonprodusenter nekter å la kundene reklamere i inntil fem år slik den norske forbrukerkjøpsloven sier.

Loven dekker varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det mener produsentene en mobiltelefon ikke skal gjøre, mens norske forbrukermyndigheter står på det motsatte.



Upløyd mark

– Så langt er ikke slike saker prøvd i norske rettssaler. Det akter vi å gjøre noe med. Vi har nå sendt en klage på Nokia til Forliksrådet i Oslo for brudd på norsk lov, sier administrerende direktør i Forbrukerforsikring AS, Johan Dolven.

Den aktuelle telefonen ble kjøpt i 2003, og i dag virker ikke tastaturet til tross for normal bruk. Nokia hevder at reklamasjonsfristen er gått ut. – Vi vil forfølge denne saken helt til Høyesterett om vi må, sier Dolven.



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Prinsippsak

– Saken mot Nokia er en prinsippsak. Rettens avgjørelse i denne saken vil få stor betydning. Mobilstriden representerer et uklart juridisk område, der forbrukermyndighetene mener én ting og mobilprodusentene noe annet. Målet er selvsagt at forbrukere skal få slått fast at de får den garantien de har krav på etter norsk lov. Jeg tror også mobilprodusentene er innstilt på å finne løsninger, sier Dolven.



På klagetoppen

Mobiltelefoner har i flere år vært på klagetoppen i Norge. I første halvår fikk Forbrukerrådet 2500 henvendelser om mobiltelefoner. En dom i denne saken vil også få konsekvenser for en rekke andre produkter, slik som MP3-spillere og Playstation, som det også er mange klager på.

– Butikkene som selger slike varer, sender ofte produktene inn til reparasjon en rekke ganger når noe går galt. Men etter tredje gangs reparasjon har du krav på ny vare, eller å få pengene tilbake, sier Dolven.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.