Produksjonsskipet Nexus FPSO: Lagerkapasitet: 950.000 fat (150.000 m3) Intil 10.000 tonn dekksvekt Produksjonskapasitet 80.000 fat/døgn 1,5 millioner Sm3 gass (reinjeseres) Bolig: 80 personer APL STP 5000 dreieskive: 15 stigerør eller kontrollkabler. Klasseselskap: DnV (Bilde: NEXUS)
SJEFEN: Anders Holm er administrerende direktør i Nexus. Han kommer fra stillingen som teknisk direktør i APL. (Bilde: Finn Halvorsen)
SJEFEN: Anders Holm er administrerende direktør i Nexus. Han kommer fra stillingen som teknisk direktør i APL. (Bilde: Finn Halvorsen)
I FORHANDLINGER: Under Teknisk Ukeblads besøk i APLs lokaler i Arendal var det fortsatt pågående forhandlinger med delegasjoner fra Samsung-verftet for å få de aller siste brikkene på plass. (Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)

Produksjonsskip for røffe farvann

Hvem som er initiativtager til selskapet? Ikke overraskende APL – Advanced Production and Loading, som så langt har gjort stor suksess med utvikling og salg av avansert utstyr til nettopp slike skip.

De har gått inn med 40% i den første emisjonen på 130 millioner dollar. Aksjonærlisten består ellers av en rekke amerikanske, britiske og norske institusjonelle investorer og fond.



Tette bånd

Det nye selskapet, som i skrivende stund bare har administrerende direktør Anders Holm som ansatt, er foreløpig lokalisert sammen med APL på Hisøy i Arendal. Holm kommer fra stillingen som teknisk direktør i APL. Han har, i likhet med flere APL-kolleger tjent gode penger på APL-aksjer og har gått inn på eiersiden også i det nye selskapet.

Nexus har inngått en avtale med Samsung-verftet om bygging ett skip i første omgang, med opsjon på ytterligere ett. Det er ikke småpenger vi her snakker om. Kontrakten med Samsung er på ca. 445 millioner dollar. I tillegg kommer laste og lossesystemet, selve dreieskiven som APL er spesialister på. Prisen på dette utstyret er ca 75 millioner dollar.



Ulike alternativer

Hele finansieringen av skipet planlegger Nexus å få på plass innen et års tid. Finansieringsmodellen vil avhenge av når man finner beskjeftigelse for skipet. Det eksisterer ikke noen avtaler for skipets anvendelse på det nåværende tidspunktet. Holm skisserer for øvrig flere ulike muligheter for skipets fremtid. – Vi ser i utgangspunktet for oss å leie det ut som en full operasjonell enhet til en oppdragsgiver. Et rent salg kan også være en mulighet.

Vi mener vi har fått en meget god avtale med Samsung, som er det ledende offshoreverftet i verden i dag. De ser på dette prosjektet som interessant i sin satsing på spesialskip. Dessuten har vi jo førstehånds kunnskap om og tilgang til APLs teknologi, sier Holm.



Egen nisje

Men hovedvekten legger han likevel på at dette skipet er bygget fra grunnen som et produksjonsskip, i motsetning til eldre tankere som bygges om for produksjon.

- Det betyr at vi kan skreddersy skipet for å tåle tøffe værforhold, og kanskje ikke minst, oppfylle miljø- og regulatoriske krav som gjelder for eksempel på norsk sokkel og i Nordområdene. Det er liten konkurranse for slike enheter bygget for disse områdene, og dette kan være et meget godt verktøy for utvinning av felt med kortere levetid. Sammen med APL’s teknologi vil denne enheten lett kunne flyttes mellom lokasjoner, sier Holm. I disse områder med tøffe regelverkskrav og/eller tøffe miljøkrav har ikke eldre ombygde tankere tankere en sjanse.

Dermed avfeier han også antydninger om at Nexus-satsingen skulle bety at APL er i ferd med å gå sine egne kunder i næringen.



Ringvirkninger

Ved siden av APLs omfattende leveranser av utstyr til skipet, har allerede Rambøll Future i Sandefjord tegnet kontrakt med Nexus om spesifisering og konstruksjon av hele produksjonsanlegget.

Men Holm presiserer at det er Samsung som i utgangspunktet er ansvarlig for valg av underleverandører til ulike oppgaver i forbindelse med skipet. Han legger likevel ikke skjul på at han har hvisket dem et ord i øret om flere ulike tekniske miljøer i Norge, uten at han vil nevne navn.