FYLT MED BETONG:Betongpumpebiler fylte 2300 kubikkmeter betongmørtel ned i hulrommene i rasområdet før man begynte å bore ny, full tunnelprofil gjennom rasstrekningen. FOTO: Samferdselsetaten, OSLO KOMMUNE

Problemtunnel åpner igjen

  • nyheter_bygg

Banen skulle opprinnelig være stengt mellom 1. juni og 1. september på grunn av arbeidet med å koble den nye T-baneringen sammen med Grorudbanen. Men det omfattende raset som skjedde 17.juli stengte 25 meter av tunnelen og medførte betydelige rydnings- og sikringsarbeider i etterkant.

Byggherren lot de nedraste massene bli liggende på sålen i tunnelen. Deretter lukket man tunnelåpningene.

Fra overflaten boret man så hull ned i det sammenraste rommet og fylte det med 2 280 kubikkmeter betong. Da betongen hadde oppnådd forsvarlig styrke, ble et nytt tunnelløp sprengt ut gjennom denne og de nedraste massene under.

For hver salve ble fjellet sikret med ti meter lange stålkabler. Strekningen fra rassonen og videre til Carl Berner stasjon er også oppgradert ved at de gamle betongbuene er tatt ned og forsynt med nye bolter.

Samtidig er selve tunneloverflaten dekket med et nytt 20 centimeter tykt betonglag for ekstra bæring og styrke.