ASFALT

Prisveksten rammer Vegvesenet hardt: Måtte stoppe asfalteringen av 150 km riksveier

Prisøkningen fører til store kutt innenfor vedlikeholdet i Statens vegvesen. Blant annet er det kuttet 15 prosent på alle inngåtte dekkeleggingskontrakter for inneværende år.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland må konstatere at prisøkningene i bransjen betyr mindre penger til veiene.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland må konstatere at prisøkningene i bransjen betyr mindre penger til veiene. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. nov. 2022 - 11:14

Det fremkommer i Statens vegvesens tertialrapport til Samferdselsdepartementet pr 31. august. Her skriver vegdirektør Ingrid Dahl Hovland at prisene i entreprenørmarkedet ligger langt over det som er forutsatt i Vegvesenets budsjettrammer, og innebærer at de får mindre igjen for hver krone til drift, vedlikehold og utbygging.

Etterslepet øker

– Dette betyr reduserte drenerings- og flomforebyggende tiltak, utsatt reparasjon av rekkverk og utsettelse av planlagte vedlikeholdstiltak på bru og tunnel. I tillegg er det kuttet 15 prosent på alle inngåtte dekkeleggingskontrakter, noe som innebærer at om lag 150 kilometer planlagt dekkelegging utgår.

Hun påpeker at konsekvensen av dette er at vedlikeholdsetterslepet øker, og den reduserte aktiviteten innen vedlikehold og utbygging kan i ytterste konsekvens medføre at trafikksikkerheten på enkelte veier påvirkes negativt, eller at veiobjekter med vedlikeholdsbehov må stenges frem til det finnes midler til gjennomføring.

Likviditetsutfordringer hos entreprenørene

– Store kutt i våre vedlikeholdskontrakter reduserer inntektsgrunnlaget for utførende entreprenører som har likviditetsutfordringer. En stor andel av disse driver med vinterdrift. Vi er bekymret for kapasiteten i markedet til å håndtere sesongens vinterdrift dersom entreprenører går konkurs og forsvinner ut av markedet.

Dahl Hovland skriver at Statens vegvesen er i dialog med markedsaktørene og bransjeorganisasjonene om hvordan Statens vegvesen kan bidra til at underentreprenørene til kontraktspartnerne kan sikres økonomisk og på den måten opprettholde kritisk kapasitet til veidriften.

Naf har beregnet at etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene er på 105 milliarder kroner.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.