Hæhre og Veidekke vant anbudet på strekningen Sky-Langangen. De var 14 prosent billigere enn Skanska, som var dyrest. (Bilde: Tore Stensvold)
E 18 Sky-Langangen (Larvik ¿ Porsgrunn kommuner). 11 km ny 4-felts motorvei. Anleggsstart september 2009 ¿ åpning sommer 2011. Arbeidsfellesskapet Veidekke ¿ Hæhre utfører jobben til ca. 1,1 mrd. kr. Veidekke utfører betongarbeid, bruer. Hæhre har grunnarbeid, tunnelsprening. (Bilde: Tore Stensvold)
E 18 Sky-Langangen (Larvik ¿ Porsgrunn kommuner). 11 km ny 4-felts motorvei. Anleggsstart september 2009 ¿ åpning sommer 2011. Arbeidsfellesskapet Veidekke ¿ Hæhre utfører jobben til ca. 1,1 mrd. kr. Veidekke utfører betongarbeid, bruer. Hæhre har grunnarbeid, tunnelsprening. (Bilde: Tore Stensvold)

Prisforskjell på 295 millioner

  • Bygg

Statens vegvesen har hittil i år 295 millioner kroner som den største prisforskjellen mellom billigste og dyreste tilbud. Målt i prosent er største forskjell 93 prosent.

Av en liste over de 30 største prosjektene med enhetskontrakter er prisforskjellen 21 prosent.

For alle kontrakter hittil i år er forskjellen i snitt 32 prosent. På åtte av kontraktene var forskjellen mellom rimeligst og dyrest 40 prosent eller mer.

3,8 milliarder i forskjell

Totalt er det en forskjell på 3,8 milliarder kroner mellom de dyreste og billigste tilbudene Statens vegvesen har fått til og med 31. oktober i år.

På årets aller største prosjekt, strekningen Sky–Langangen på E18 i Vestfold var det derimot små forskjeller mellom de tre tilbyderne.

147 millioner kroner eller 14 prosent skilte mellom Hæhre og Veidekke som vant med en pris på 1 074 143 742 kroner og Skanska som var dyrest.

Komplisert jobb

Det var på parsellen Trondheim–Strindheimstunnelen og dagsone øst på utbyggingen av E6 forskjellen ble 295 millioner kroner. Det er en strekning som inneholder både vei, tunnel, og støttemurer og som Vegvesenet karakteriserer som en komplisert jobb.

Skanska tilbød seg å gjøre jobben for 730 millioner kroner. Züblin ville også gjerne har jobben, men de ville ha over en milliard kroner.

Dermed er det en prisforskjell på 40 prosent for en godt definert enhetskontrakt der konkurrentene med stor sannsynlighet kan regne med å ha identiske utgifter.





Ikke opprørt

Prosjektleder Harald Inge Johnsen er ikke opprørt over prisforskjellen.

– Züblin har lite erfaring fra Norge, jeg er ikke kjent med at de har kommet med andre selvstendige anbud. De har vært med i arbeidsfellesskap ved et par anledninger. Jeg tror Züblin føler seg litt frem og de er absolutt velkommen, sier Johnsen.

– Det var det første tunnelprosjektet vi ga pris på alene, bekrefter daglig leder Anton Brandtzæg i Züblin AS.

– Tilbudet ble forberedt og laget fra det tyske hovedkontoret. Derfor er det nok ikke representativt for hvordan det skal bli, legger han til.

Züblin opprettet sitt norske kontor i januar i år. På sikt skal Brandtzæg bygge opp en fult konkurransedyktig organisasjon med ingeniører og fagarbeidere.

30 største kontraktene

Fra Statens vegvesen har Teknisk Ukeblad fått tilsendt en oversikt over de 30 største ferdigprosjekterte enhetskontraktene som der det har vært anbudsåpning til og med 31. oktober i år. Oversikten viser stort sprik i prisene.

Målt i prosent er den største prisforskjellen fra Nord-Norge der Øijord & Aanes Entreprenørforretning A/S ville ha 76.8 millioner kroner for et prosjekt på Helgeland der M3 Anlegg påtok seg jobben for 39,8 millioner kroner.

Einar Karlsen er prosjektleder for Helgelandspakken i Region Nord. Han sitter nå med syv tilbud på jobben der spriket er 93 prosent mellom dyreste og billigste.

– Jeg skjønner ikke hvorfor de tar seg bryet med å levere tilbud. Vi oppfatter det som om de ikke er interessert i jobben, sier Karlsen om Øijord & Aanes Entreprenørforretning A/S.

– De bør kjenne markedet så godt at de vet at et slikt tilbud ikke vil være konkurransekraftig, legger han til.





Sonderer markedet

Stein Rune Øijord, daglig leder i Øijord & Aanes Entreprenørforretning, bekrefter at han visste de ikke var konkurransedyktige med sitt bud på 76,8 millioner kroner.

– Dette er et nytt marked for oss, og vi sonderer forholdene. Målet var ikke å vinne, men å se om vi var kvalifisert. Det var vi, og vi fikk også en feeling med hvor vi lå. Men jeg er overrasket over at laveste tilbud lå på under 40 millioner kroner. Det er mindre enn jobben koster, vi forventet at vinnertilbudet skulle ligge rundt 50 millioner, sier Øijord.

Det avviser Lasse Nilssen, daglig leder i M3 Anlegg som vant jobben.

– Vi er alt for små til å levere anbud bare for å holde sysselsettingen i gang, sier han.

Spenn

Karlsen ser et spenn på 10 prosent som naturlig i slike konkurranser.

– Vi hadde nylig en større tunneljobb ute der billigste skulle ha 580 millioner kroner mens dyreste ville ha 720, det er en forskjell på 24 prosent. Det var syv tilbydere og vi så at de øvrige seks lå innenfor åtte prosent. Da tror vi at de har regnet hardt for å få jobben.

Harald Inge Johnsen er enig med sin kollega Karlsen om at en prisforskjell på 10 prosent er helt greit. Han mener det skjer at entreprenørene leverer for lave anbud for å sikre seg jobber.

– Det er ingen tvil om at entreprenørene av og til taper på enkeltkontrakter, selv om entreprenørene ikke liker å snakke om det.

Johnsen sier at Vegvesenet kan avvise tilbud hvis de mener at prisen åpenbart er for lav.

– Men det skjer kun unntaksvis, det eneste jeg husker er en konsulentsak for 15 år siden.





Billigst og dyrest

Blant de større entreprenørene topper Mesta med laveste pris på fem av de 15 tilbudene selskapet leverte. Det gir en uttelling på 33 prosent.

Mesta klarte nest laveste pris to ganger og var kun dyrest en gang, da var det kun to tilbydere.

Skanska har konkurrert om 23 prosjekter og vant i seks av dem. Det gir en uttelling på 26 prosent. En gang måtte Skanska finne seg i å ha vært aller dyrest, ellers kan selskapet heve hodet gjennom å ha klart andreplassen hele syv ganger.

Veidekke har deltatt i 20 konkurranser. Det ga seier og billigste tilbud i fem prosjekter, et i arbeidsfellesskap med Hæhre entreprenør. Det gir en uttelling på 25 prosent.

Verre er det for Veidekke at selskapet også har det absolutt dyreste tilbudet i fem prosjekter og nest dyrest er Veidekke i fire prosjekter. Kun to ganger sikrer Veidekke nest laveste pris.

AF Gruppen er den eneste av de store entreprenørene som aldri har levert dyreste tilbud.

Selskapet har vært med i 13 av de 30 kontraktene på listen. Av disse vant AF Gruppen tre og har dermed en uttelling på 23 prosent. Selskapet kapret andreplassen fire ganger og kun to ganger kom selskapet på nest siste plass.

Lavest uttelling hadde NCC med kun to seire med 13 leverte tilbud. Det gir en uttelling på 13 prosent. NCC hadde derimot hele fire andreplasser mens selskapet var dyrest to ganger.