Vraket av russiske "Murmansk", som ligger ved Sørvær i Finnmark. (Bilde: Steinar Mikalsen / Scanpix)
Vraket av Murmansk, Sørøya, Finnmark. (Bilde: Kystverket)
Helga Pedersen (Bilde: Birgitte Ramm)

Presset til å heve Murmansk

Venstre mener håndteringen av saken står til stryk.

– Regjeringens beslutning burde ha kommet for 14 dager siden da det kom ny kunnskap om innholdet i vraket. At Helga Pedersen først nå har fattet det som opplagt er en riktig avgjørelse, viser at det var nødvendig å presse henne. Det har festet seg et bilde av en kystminister som ikke står på for kystmiljøene, sier Venstres Gunnar Kvassheim til NTB.

Svekket

Han mener nestleder Helga Pedersen har svekket sitt kandidatur til å bli ny leder i Arbeiderpartiet etter Jens Stoltenberg.

– Hun framstår som svak og det er helt åpenbart at hun har svekket sin stilling i partiet, sier Kvassheim.


Nå sjekkes"Murmansk"

Heves uansett

Kystministeren har vært utsatt for massivt press fra lokalbefolkning, opposisjon og miljøbevegelse som mener vraket er til stor skade. Onsdag lovet Pedersen å heve Murmansk – uavhengig av om prøvene fra august påviser miljøfarlige stoffer eller radioaktivitet.

– Jeg tror ikke det er mulig å få ro rundt vraket i Sørvær hvis man ikke håndterer det på en forsvarlig måte. Derfor har regjeringen nå besluttet at det skal fjernes, sier Pedersen til NTB.

Den russiske krysseren havarerte ved Sørvær i Hasvik kommune i Finnmark julaften 1994, og lokalbefolkningen har lenge kjempet for heving av vraket. Det har vært undersøkt flere ganger siden, og nylig ble det påvist funn av radioaktivt materiale i vraket.

Glad ordfører

Torsdag skal statsråden delta på et folkemøte i Sørvær, der stemningen nå står i taket.

– Jeg vil berømme Helga Pedersen for å handle raskt. Det er under to uker siden jeg tok kontakt med henne, og nå er avgjørelsen i praksis tatt. Vi fikk en uønsket julegave for 14 år siden som nå kan returneres til avsenderen. Nå er det ingen vei tilbake. Skiten skal bort, sier Hasvik-ordfører Eva Husby (Ap).

Bellona-leder Frederic Hauge er også full av lovord om Pedersens beslutning.

– Vi er veldig happy i dag, dette er den typen handlekraft vi trenger. Mange politikere har unngått å ta et endelig oppgjør i denne saken, og jeg har all respekt for regjeringen når den nå snur, sier Hauge til NTB.

Han mener avgjørelsen bør sette standarden for hva som skal skje med andre vrak langs kysten, og er ikke i tvil om at en heving er praktisk mulig.

Neste sommer

Befolkningen i Hasvik må utstå synet av Murmansk en god stund til, selv om det nå går mot heving. Ifølge beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket kan vraket tidligst fjernes neste sommer.

– Det er flere elementer som gjør hevingen vanskelig. Området er veldig værutsatt, noe som påvirker sikkerheten til arbeiderne. Arbeidet må gjøres på sommerstid. Vraket ligger også på så grunt vann at det er begrensninger på hvilke type fartøy vi kan bruke i arbeidet, sier Ly til NTB.

Muligheten for lekkasjer av miljøfarlige stoffer må også tas med i beregningen.

– Resultatene av feltarbeidet skal være klare 1. september, og vi vil komme med en vurdering av muligheter og metoder så snart som mulig etter dette.

Norske myndigheter akter å ta kontakt med de russiske eierne av krysseren for å finne ut mer om hvilke stoffer det inneholdt da det gikk på grunn. Fiskeri- og kystdepartementet vil nå finne ut om eieren av vraket kan stilles til ansvar for opprydningskostnadene, i tråd med prinsippet om at forurenser skal betale.

(©NTB)


De farligste skipsvrakene