Finn Kristian Hannestad, generalinspektør i luftforsvaret, og forsvarsminister Espen Barth Eide forteller pressen at Norge kjøper nye kampfly. (Bilde: NTB scanpix)

Joint Strike Missile

Presset fram missil-støtte

Norge har gjort seg kostbar i et år for å presse USA til å støtte integrasjon av Kongsberg-missilet på kampflyet F-35.

USA har denne uka skriftlig bekreftet at de støtter integrasjonen av Joint Strike Missile (JSM) på F-35.

Det opplyste forsvarsminister Espen Barth Eide på en pressekonferanse fredag.

– Nå får vi koblet verdens mest avanserte missil til verdens mest avanserte kampfly. Og vi ser samtidig konturene av et nytt norsk industrieventyr, sa Barth Eide.

Ventet et år

Norsk industri, med Kongsberggruppen i spissen, har lenge påpekt at JSM er det eneste måten å sørge for at F-35-anskaffelsen blir en suksess for forsvarsindustrien her til lands.

Å integrere missilet med resten av kampflyets systemer er en komplisert og helt essensiell jobb.

Som Teknisk Ukeblad omtalte tidligere i år, har industrien ment at Norge burde kreve amerikansk støtte til integrasjonsarbeidet.

Les artikkelen: Industrien krever norsk F-35-missil

Og det er nettopp det som er gjort ved at Norge har ventet med å bestille de første F-35-flyene helt til nå, selv om anskaffelsesfullmakten på fire treningsfly ble gitt av Stortinget 16. juni i fjor.

– Det har vært en intens og langvarig diskusjon med Pentagon for å sikre gode muligheter for norsk industri. Det er en sammenheng mellom vår tidlige og store anskaffelse og amerikansk støtte til integrasjon, bekreftet Barth Eide.

Ingen JSM-bestilling ennå

Han fortalte at gjennombruddet kom i samtaler med sin amerikanske kollega Leon Panetta i Chicago, og at den skriftlige bekreftelsen kom denne uka.

Det skal understrekes at USA med dette ikke har bestilt noen JSM-missiler.

Samtidig ses det på som viktig at den desidert største F-35-brukeren bidrar til at det norske missilet kan benyttes på kampflyet.

– Både fordi vi vil lokke amerikanerne til å kjøpe missilet, men også at det vekker interessen hos andre partnerland som kan unngå egne kostbare utviklingsprogram. Det er ikke mulig å promotere JSM uten integrasjonsavtalen på plass, påpekte Barth Eide.

Det er ingen gjenkjøpsavtaler knyttet til den norske F-35-anskaffelsen. Industrien må kjempe om hver kontrakt etter best value-prinsippet.

NSM

JSM låner en del av den banebrytende teknologien i kryssermissilet NSM. F-35 kan bære to JSM internt og samtidig beholde stealth-egenskapene.

– NSM er allerede en suksess med unike kapasiteter. Dette er et missil som flytter grenser og som vi nå har tatt om bord på fregattene våre og som vi eksporterer, uttalte Barth Eide.

Les mer: Dette er Norges nye storselger

Han hevder at JSM per i dag ikke har noen konkurrenter i sin nisje. Han sier videre at symmetriske konflikter til sjøs er i ferd med å bli mer viktig.

– I USA er det nå mye prat om air/sea-battle og da er relevant luftstøtte til sjøs nødvendig, sa forsvarsministeren.

Video: Her testes Kongsbergs NSM-missil

450 arbeidsplasser

Ifølge Kongsberggruppen vil fullskalaproduksjon av JSM potensielt gi over 450 arbeidsplasser bare i deres selskap.

I tillegg drypper det oppdrag på mer enn hundre norske underleverandører.

Verdipotensialet oppgis til 25 milliarder kroner, selvsagt fordelt over mange, mange år - kanskje 30.

– Det er av meget stor betydning at amerikanske myndigheter har bekreftet sin støtte til integrasjonen av JSM på F-35. Med denne integrasjonen vil både Forsvaret og internasjonale partnere få dekket et viktig operativt behov samtidig som utviklingen og produksjonen vil være et særdeles viktig bidrag til å fylle industriinnholdet i F-35 anskaffelsen, sier kongsbergsjef Walter Qvam i en pressemelding.

F-35-sjefen roser norsk missil

JSM-utvikling gir NSM-kontrakter 

Revidert anskaffelsesplan

Norgeshistoriens største offentlige anskaffelse startet altså i dag.

Det Norge i dag har bestilt er to F-35 treningsfly med levering allerede i 2015.

Det er et år tidligere enn opprinnelig planlagt. De to andre treningsflyene, som ennå ikke er bestilt, er planlagt levert i 2016. Disse flyene blir som kjent stasjonert i USA.

Hovedleveransen med flyene som skal til Ørland og Evenes starter i 2017.

– Fem år i denne bransjen er veldig kort tid. Det er bare tiden og veien når det gjelder å få infrastrukturen på plass, sa forsvarsministeren.

– Nå starter jobben med basestruktur og sette F-35 inn i et større system. Kampfly er allerede i dag Forsvarets hjørnesten. Men F-35 er mer enn en F-16-erstatter, det vil også forsterke samarbeidet mellom Luftforsvaret og andre våpengrener, sa generalinspektør for Luftforsvaret Finn Kristian Hannestad.

Les også:

– F-35 er ikke bygget for flyshow

F-35 er ikke ferdigtestet før 2016

Her er Norges nye superkanon

Denne båten kan dykke 50 meter