KRAFT

Postkortkampanje mot kraftlinjer

UTÅLMODIG: Industri kraftregimet er fortsatt i det blå etter at regjeringen la frem revidert nasjonalbudsjett. Industrien venter nå utålmodig
UTÅLMODIG: Industri kraftregimet er fortsatt i det blå etter at regjeringen la frem revidert nasjonalbudsjett. Industrien venter nå utålmodig Bilde: Colourbox
Jannicke Nilsen
28. aug. 2007 - 07:42

At folk får motstand mot Statnetts planer om kraftlinjen som skal gå i Vest- og Sør-Norge, håper i hvert fall Den Norske Turistforening (DNT) og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), som står bak postkort-kampanjen.

Skape debatt

- Vi mener postkort er et viktig virkemiddel for å skape debatt. De planlegger kraftlinjer i noen av de viktigste naturlandskapene våre, sier generalsekretær i DNT, Kristin Krohn Devold til Dagsavisen.

Naturperlene Sunmørsalpene, Geirangerfjorden og Hardangerfjorden vil bli berørt.

Ordførere i mot

I går holdt DNT en nasjonal konferanse mot utbyggingen av kraftlinjene, som de kaller "monstermaster".

Ordførerne i de berørte kommunene ga sin støtte til arrangøren og NHO Reiseliv.

- Det blir brukt store offentlige midler på å markedsføre landet, men de ødelegger merkevarebyggingen til norsk reiseliv ved å lage kraftlinjer, sier Hans Olav Myklebust, ordfører i Ørsta, til avisen.

Beste løsning

Statnett minner om at kraftlinjene er foreslått fordi det er den samfunnsøkonomisk beste løsningen.

- Skal vi drive en aktiv klimapolitikk trenger vi et sterkere nett. CO2-fri kraftproduksjon, som vind og vann, er mindre fleksibel og ofte styrt av værgudene. Overføringer av kraft mellom områder, er derfor viktig, sier Statnetts Jon Bråten til avisen.

TU.no har tidligere skrevet om problemstillingen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.