I fjor sommer gikk NTNU Technology Transfer, Scandpower Information Technology og konsulentselskapet Greenfield (eid av NetNordic) sammen om videreutvikling av prosjektet GeoPos, en ny løsning for lokasjonsbasert ruting, samt bestemmelse og overføring av posisjonsdata.
Nå er de i ferd med å etablere selskapet GeoPos og vil dermed kommersialisere den nye løsningen som vil kunne gi både utviklere av lokasjonsbaserte tjenester og operatører helt nye muligheter.
Ny markedsplass
Målet er at GeoPos skal bli en markedsplass for formidling av lokasjonsdata, og på den måten sørge for økt omsetning for både tjenesteleverandører av lokasjonsbaserte tjenester og leverandører av lokasjonsdata.
– Det finnes i dag ikke ett standardisert grensesnitt for innhenting av lokasjonsdata, men derimot et vel av alternative proprietære grensesnitt definert av netteiere og utstyrsleverandører. En tilbyder av lokasjonsbaserte tjenester må derfor både utvikle individuelle løsninger mot hver enkelt netteier samt inngå avtale med hver enkelt netteier for bruk av lokasjonsdata. Dette gir en meget høy terskel for etablering, sier NTNU-professor Steinar Hidle Andresen.
Lokasjonsgudfaren
Andresen omtales i forskermiljøet og i mobilbransjen som den tekniske ”gudfaren” bak opprinnelsesmarkering ved GSM-nødanrop, som faktisk er den mest vellykkede og kjente mobilposisjoneringstjenesten i Norge i dag.
Han har siden 2005 jobbet hardt for å få på plass og utvikle den tekniske løsningen med GeoPos-prosjektet, som blant annet er basert på en lokasjonsserver fra Cisco.
NTNU-professoren har to pilotinstallasjoner som skal kjøres i nær framtid i Troms Bynett (eid av Troms Kraft) og Trådløse Trondheim. Her skal de fastslå posisjonen på en hvilken som helst IP-telefon som setter opp et anrop, og plotte anropet for eksempel i en GoogleMaps-applikasjon. Det som er interessant å merke seg at dette skjer uten bruk av GPS på terminalsiden.
Enklere å lage tjenester
– Andre som tidligere har forsøkt seg på å ta markedsandeler med mobile posisjoneringssystemer har forsøkt å ”kuppe” hele verdikjeden vertikalt. De skal ha full kontroll med alt fra tjenesteprodusent og ut til mobiloperatøren. Vi mener dette har hindret mange posisjoneringsløsninger å lykkes i markedet. Vi tenker derfor mer horisontalt i verdikjeden – ved å tilby en løsning som vil gjøre det enklere å lage posisjoneringstjenester og som også mobiloperatørene både teknisk og økonomisk vil kunne ha glede av, sier daglig leder Bjørn Rønning i konsulentselskapet Greenfield.
Har ikke lykkes så langt
Helt siden GSM-systemet ble satt i drift i 1992 har mobilbransjens store mantra vært å finne en optimal posisjonering for mobiltelefoner. Så langt har forsøkene floppet.
Mang en forretningsutvikler hos mobiloperatørene har fått dollartegn i øynene når lokasjonstemaet har vært oppe på dagsorden. Innføringen av nye mobilteknologier tar som kjent tid.
Problemet har vært at posisjoneringsløsningene som har vært testet i markedet har vært for dårlige, for tungvint å bruke og dermed har kastet for lite av seg økonomisk.
Resultatet er at både Telenor, NetCom og andre europeiske mobiloperatører opp gjennom årene har lagt ned flere prosjekter med mobil posisjonering, som i utgangspunktet har vært omtalt som selveste killerapplikasjonen for de virkelig store mobilinntektene.