IT

Politiet kunne unngått datatrøbbel

KABEL IKKE KOBLET TIL: Det ene aggregatet som kunne sikret strøm til vitale deler av BaneTeles utstyr manglet en likeretter. Dermed var ble titusenvis uten nett.
KABEL IKKE KOBLET TIL: Det ene aggregatet som kunne sikret strøm til vitale deler av BaneTeles utstyr manglet en likeretter. Dermed var ble titusenvis uten nett. Bilde: Jernbaneverket
Jannicke Nilsen
4. des. 2007 - 13:34

Politiet mangler gode nok reserveløsninger for sine informasjonssystemer og landsdekkende datanettverk, mener Riksrevisjonen, slik TU.no skrev fredag.

Les saken her: Politiet 2006: – Strømbrudd lite sannsynlig

Brannen på Oslo S i forrige uke som lammet togtrafikken på Østlandet og internettforbindelsen til titusenvis av mennesker, rammet også linjen mellom politiets datasentral og politiet.

Dermed måtte politiet flere steder blant annet ta i mot anmeldelsene for hånd.

Tar lang tid

Arbeidet med å forbedre datasikkerheten i politi- og lensmannsetaten har pågått siden 2006, men arbeidet tar svært lang tid.

Ikke før i 2009 vil en fullverdig reserveløsning være på plass. Denne løsningen ville fritatt politiet for alle problemene som oppstod i kjølvannet av brannen, ifølge Politidirektoratet.

Norges "terrorsentral" slått ut

I påvente av den fullverdige reserveløsningen skal politiet få et midlertidig reservesystem som skal sikre kritisk informasjon i politiets databaser.

Men denne løsningen, som innebærer en ny driftshall for datasentralen som skal plasseres i Oslo-området, er forsinket.

I løpet av 2007

Ifølge svaret fra Justisdepartementet til Riksrevisjonen i forbindelse med forvaltningsrevisjonen for 2006-2007, skulle arbeidet med det midlertidige systemet ta 6-8 måneder og være på plass i løpet av 2007.

Nå melder Politidirektoratet i en e-post til TU.no at det midlertidige systemet ikke vil være oppe og gå før tidlig i 2008.

Kunne unngått

Dersom det midlertidige reservesystemet hadde vært på plass i forrige uke, ville politiet unngått flere av problemene de opplevde i forbindelse med brannen på Oslo S.

- Vi ville ikke opplevd datalinjebrudd, og publikumstjenester ville vært oppe og gå flere steder. Primært ville vi hatt en normalsituasjon ved Sentrum politistasjon og i Politidirektoratets krisestab. En del av de driftsstedene som ble berørt ville ikke blitt berørt, sier sjef for IKT-seksjonen i Politidirektoratet, Geir Smith-Meyer Johannessen.

- Omfattende

Politidirektoratet vil ikke opplyse hvilke eller hvor mange av politiets såkalte driftsenheter som ble rammet av nettproblemene ved Oslo S.

De vil heller ikke gi et konkret svar på hvorfor den midlertidige reserveløsningen ikke er på plass.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

- Vi har hatt sterkt fokus på dette i mange år, og vi er i gang med å modernisere politiets informasjonssystemer. Dette vil åpne for et mer effektivt og sikrere driftskonsept. Dette konseptet er omfattende, og omfatter reserveløsninger, sier Smith-Meyer Johannessen.

- Var tilgjengelig

Seksjonssjefen understreker at informasjonen fra politiets datasentral hele tiden var tilgjengelig for de politidriftsstedene som ikke ble rammet av brannen. Informasjonen kunne dermed bli formidlet til de som mistet forbindelsen via politiets mobile IT-tjeneste. Politiets krisehåndtering er også sikret på andre måter.

Smith-Meyer Johannessen sier også at den midlertidige reservedriftsløsningen vil bety en forbedring i forhold til dagens situasjon, men at den ikke vil gi 100 prosent sikkerhet.

- Den midlertidige reservedriftsløsningen vil inngå som en del av det fullverdige reserveopplegget som vil stå klart i 2009. Den gir en forbedring i forhold til situasjonen i dag, men det vil alltid finnes noe risiko, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.