Politiet frykter ny helg med tyverier av GPS-utstyr fra anleggsmaskiner

Etter å ha mottatt flere meldinger om GPS-tyveri fra lastebiler, traktorer og anleggsmaskiner i Agder de siste dagene, går politiet nå ut med advarsel og ber bransjen om å være ekstra på vakt. Tyvebandene er på ferde i flere politidistrikter.

GPS-baserte maskinstyringssystemer er blitt yndet tyveriobjekter særlig på Sørlandet.
GPS-baserte maskinstyringssystemer er blitt yndet tyveriobjekter særlig på Sørlandet. Bilde: Tony Stewart / Photoshots Ltd
Av Thor Søndenaa
10. mars 2023 - 16:28

 - Vi ønsker å informere og advare om det vi tror er aktive og mobile vinningskriminelle i Agder, samt hva bedrifter kan gjøre for å sikre verdiene sine, sier næringslivskontakt i Agder politidistrikt, Eirik Berg Thorsrud, i en pressemelding lagt ut fredag 10. mars.

 - Denne uken har det blitt rapportert om tyveri av GPS-enheter fra 11 ulike Volvo lastebiler i Birkenes. Det har også blitt begått tyverier fra anleggs- og landbruksmaskiner i Grimstad og Farsund.

Flere politidistrikt melder om tilsvarende tyverier. Berg Thorsrud frykter at der kan være flere bander i aktivitet rundt om i landet.

Én person er død og flere skadet etter en togavsporing i Sønderjylland i Danmark fredag.
Les også:

Én død og flere skadet i togulykke i Danmark

Opererer i flere politidistrikter

Denne typen tyverier går gjerne i bølger. Det virker som om en ny bølge er på gang nå.

Tyvene er både profesjonelle og utstyrt med frekkhetens nådegave etter hva vi hører fra bransjehold. Det er ikke uvanlig at de kler seg opp i gult antrekk, labber inn på en arbeidsplass og setter seg godt til rette i en maskin der de forsyner seg av det de ønsker. Uten å bli avslørt.

Prisen på en enkelt GPS-enhet ligger vanligvis i området 300.000 – 350.000. Bandene rasker til tider med seg utstyr for til sammen flere millioner. Ofrene lider i tillegg tap for nedetid på maskinparken.

Utstyret er sporbart, men det hjelper lite

Dagens GPS-utstyr lar seg som regel spore via IP-adresse, slik at når en stjålet enhet blir aktivert på et nytt sted, kan dette spores hos leverandøren. Som også kan blokkere bruk. For at slik blokkering skal skje, må det komme en henvendelse fra politiet. Og det er ikke alltid like enkelt dersom enheten befinner seg i utlandet.

 Volvo har konstruert sitt eget system som krever at enheter som flyttes på, må aktiveres fra Volvo sin egen database. De ulike digitale enhetene i et system må kunne gjenkjenne hverandre for at de skal kunne operere sammen, opplyser leverandøren.

Volvo antar at deres enheter er mindre utsatt for tyveri enn andre – uten at der foreligger noen statistikk.

 Politiet anbefaler

Tre gode råd fra politiet er gjengitt i pressemeldingen:

  • Sikre dyrt utstyr når dette ikke er i bruk, ved for eksempel å parkere traktorer, lastebiler eller anleggsmaskiner i videoovervåket område, eller på sikkert område.
  • Ta ut dyrt utstyr når kjøretøy eller maskiner forlates i et lengre tidsrom, f.eks. over natten eller i helgen.
  • Holde jevnlig øye med lastebil/traktorer/ grave-/anleggsmaskiner når disse er parkert.
En hjullaster med fres, tilnærmet lik den på bildet, skal kommende vinter styres førerløst fra en kontrollpost nær Vikafjell med norsk teknologi. Bildet viser en tradisjonell, førerstyrt hjullaster med fres på Sognefjellet.
Les også:

Norges første fjernstyrte brøytebil

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.