Penger fra «revidert» gir 22 000 tonn asfalt ekstra på E18 i Agder, Vestfold og Telemark i høst

Peab skal de neste ukene legge 8000 tonn asfalt skal legges på E18 i Vestfold. Årsaken er ekstra bevilgning i revidert nasjonalbudsjett.

I disse dager starter Statens vegvesen og entreprenøren Peab å legge asfalt på E18 i Vestfold i sydgående retning. Planen er å være ferdig til midten av oktober.
I disse dager starter Statens vegvesen og entreprenøren Peab å legge asfalt på E18 i Vestfold i sydgående retning. Planen er å være ferdig til midten av oktober. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
22. sep. 2023 - 14:18

– I disse dager starter vi å legge asfalt på E18 i sydgående retning. Vi starter ved fylkesgrensa til Viken fylke og jobber oss sørover, forteller Edvard Straumsnes, byggeleder for asfalt i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Asfaltsesongen startet i vår, og all asfalt som var planlagt for E18 i Vestfold, er lagt. Totalt er 18000 tonn asfalt fordelt utover E18 i løpet av våren og sommeren. Men etter at revidert nasjonalbudsjett ble vedtatt, måtte Straumsnes og kollegaene hive seg rundt å få en ny kontrakt ut i markedet.

– Vi fikk lyst ut denne asfaltkontrakten i markedet før sommeren. Oppdraget gikk til Peab, og nå er de klare til å starte, forteller Straumsnes.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Ferdig til midten av oktober

Å legge asfalt er væravhengig, og Straumsnes satser på at regnværet holder seg borte de neste ukene:

– Vi krysser fingrene for tørt vær fremover. Hvis alt går etter planen, regner jeg med vi er ferdige i midten av oktober.

I alt er det åtte parseller som nå får nylagt asfalt.

– Vi skal asfaltere ved Foksrød, Gulli, Hem, Undrumsdal, Kopstad, Sande, Holmestrand. Totalt blir det snakk om nesten 17 km med nylagt asfalt. Dette kommer som sagt i tillegg til de strekningene på riks- og europavegene som har fått nytt asfaltdekke i år, sier Straumsnes.

Fornøyd med ekstra penger

Statens vegvesen er selvfølgelige fornøyd med ekstra penger til vedlikehold av vegene.

– Ny asfalt er med på å øke verdien på vegene vi allerede har. Det gir en jevn overflate med godt veggrep som gir tryggere veger og god kjørekomfort. I tillegg til asfalten vi nå skal legge på E18 i Vestfold, er 12000-14000 tonn ekstra asfalt fordelt på de fire asfalt-kontraktene vi allerede har i Agder og Vestfold og Telemark som følge av bevilgningen i revidert nasjonalbudsjett, forklarer byggelederen.

Asfalteringen foregår på kveld og natt når det er minst trafikk på E18.

– Arbeidet vil pågå mellom kl. 21-06. Selv om det er lavest trafikk i dette tidsrommet sammenlignet med trafikken på dagtid, er det fortsatt mange som er ute og kjører mens asfaltarbeiderne er på jobb. Vi har en klar oppfordring til trafikantene om å vise hensyn til de som jobber langs vegene. De gjør en viktig jobb for oss alle, oppfordrer Edvard Straumsnes i Statens vegvesen.

Multiconsult og Sotra Link Construction har satt av ti uker i Oslo tingrett til å finne ut av hvem som skylder hvem penger.
Les også:

Nå starter rettssaken mellom Multiconsult og Sotra Link

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.