Bebyggelsen ligger tett på begge siden av jernbanesporet mellom Oslo S og Bryn. Likevel er dette den eneste forbindelsen over sporet på en strekning på to kilometer. Om mindre enn et år er situasjonen dramatisk forbedret for rullestolbrukere. (foto: Anders Haakonsen)

PEAB vil bygge gangbru fortere enn byggherren forlanger

Valget av entreprenør kommer neppe overraskende på noen. Den eneste konkurrenten PEAB hadde var Veidekke, som lå over 34 prosent høyere ved anbudsåpningen.

Brua skal etablere forbindelse mellom Etterstad og en ny bydel som vokser opp i Kværnerdalen. Å krysse jernbanen i dette området er et privilegium for dem som har full førighet i beina. På en strekning på ca. to kilometer er det nå en eneste krysningsmulighet, og den er bare tilgjengelig for folk som kan gå i trapper.

Kravet fra Samferdselsetaten i Oslo kommune er at brua skal være gangbar innen 15. september 2009. Halvannen måned senere skal alt arbeid være avsluttet. PEAB er mer ambisiøs og tar sikte på å være ferdig med alt arbeid innen 1. august, selv om det ikke gis noen bonus for forseringen.

Brua som skal bygges får tre spenn og en totallengde på 83 meter. Midtspennet blir 34 meter langt, sidespennene blir 25 og 24 meter. Pilarene blir støpt i betong, overbygnignen består av prefabrikerte betongelemter på stålbjelker. Gangbanen blir tre meter bred.

På begge sider av banen skal det gå en trapp opp til midtspennet. Bygging av trappene inngår i PAEBs oppdrag. Det omfatter også anlegg av ca. 230 meter tilstøtende veger, omtrent like mye på hver side av brua.

Gangforbindelsen skal finansieres over Oslo-pakke II. Brua er prosjektert av Hjellnes Consult.